بلبرینگ

۱۲ بازديد
بلبرینگ چیست؟
با گذشت زمان، زیرا وجود اصطکاک در برخی موارد دارای مزایایی است، اما در بیشتر موارد منجر به مشکلاتی مانند خوردگی، سایش، خط و خش و ... می شود. ممکن است، لازم است بخشی ساخته شود که بتواند این مشکلات را حل کند. از اشتباهات دوری کنید. از جمله این قطعات می توان به بلبرینگ ها اشاره کرد.

بلبرینگ نوعی یاتاقان است که بارهای محوری، شعاعی یا هر دو محوری و شعاعی را تحمل می‌کند، البته شایان ذکر است که یاتاقان‌ها عمدتاً بارهای شعاعی را تحمل می‌کنند، کلمه یاتاقان از دو قسمت Ball می‌آید که به معنای تشکیل یک توپ و یک توپ است. یاتاقان. در مفهوم یاتاقان، علت وجود یاتاقان ها و ساخت آنها تفاوت بین لغزشی و غلتشی است. سایز یاتاقان ها استاندارد بوده و هر کدام برای مصارف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند و یاتاقان ها با توجه به ساختار داخلی خود به یاتاقان های کشویی، غلتشی و یاتاقان های مغناطیسی تقسیم می شوند.

بلبرینگ‌ها که دارای گوی‌های گرد به عنوان عناصر غلتشی هستند، می‌توانند اجزای چرخشی و نوسانی در سیستم شامل شفت‌ها و یاتاقان‌ها را با حداقل بار و نیروهای اصطکاک حرکت دهند.این ویژگی های بلبرینگ باعث افزایش عمر قطعه، سرعت، کاهش تولید گرما و کاهش نویز در حین کار دستگاه می شود.

کاربرد بلبرینگ
نگه داشتن محور برای جلوگیری از شل شدن آن در داخل بدنه.
جلوگیری از حرکت جانبی محور و برخورد قطعات متحرک و ساکن
نوع ظرفیت بار اعمال شده بر یاتاقان ها:
شعاعی: این نوع یاتاقان در هنگام تغییر چرخش و بار محور را متمرکز می کند و بار شعاعی را تحمل می کند، این نوع بلبرینگ نباید در برابر چرخش مقاومت کند، اگر این اتفاق بیفتد سیستم باعث کاهش راندمان می شود. از انواع این بلبرینگ ها می توان به بلبرینگ های فرورفته و خود تراز و یاتاقان های کشویی اشاره کرد.
محوری: این نوع بلبرینگ ها بار محوری را تحمل می کنند، به این نوع یاتاقان ها یاتاقان های ته گرد نیز می گویند، زمانی که نیروی محوری کم باشد می توان از این نوع بلبرینگ ها استفاده کرد.
شعاعی- محوری: این نوع بلبرینگ علاوه بر یاتاقان های شعاعی می تواند بار محوری را نیز تحمل کند که می توان از آن به یاتاقان های تماسی زاویه ای تک ردیفی-دو ردیفی و در برخی موارد یاتاقان های تماسی زاویه ای تک ردیفی به عنوان دو مورد اشاره کرد. یکی از آنهاست.مشخصات چهره به چهره یا پشت به پشت استفاده می شود


در بازار به این محصول شش هزار یاتاقان (6000) یا به سادگی می گویند. این نتایج دارای انواع زیر است:

انواع بلبرینگ شیاردار
یاتاقان تک ردیفی شیار عمیق
بلبرینگ دو ردیفه با شیارهای عمیق
بلبرینگ های فولادی ضد زنگ با شیار عمیق
بلبرینگ سرامیکی با شیارهای عمیق
نوع بار

بار شعاعی
بار محوری (مقدار کم)
بار ترکیبی شعاعی محوری
هر واشر یا مهر و موم
واشر فلزی یا تابه نمدی بدون اصطکاک: در محیط هایی که رطوبت وجود ندارد و یاتاقان در وان روغن نیست، واشر فلزی از خروج چربی از یاتاقان جلوگیری می کند. از آنجایی که در قسمت دوار یاتاقان قرار نمی گیرند، سرعت این یاتاقان ها زیاد است. واشر فلزی در شماره فنی بلبرینگ با علامت 2Z, Z مشخص شده است.

لاستیک نمدی: در محیط هایی که یاتاقان در معرض رطوبت است از ورود آب به بلبرینگ جلوگیری می کند و در نتیجه از زنگ زدن قطعات داخل بلبرینگ جلوگیری می کند. مهر و موم لاستیکی ویتون و NBR در شماره فنی بلبرینگ 2RS و RS مشخص شده است.

بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفی یا بلبرینگ شش هزارم ردیفی
این محصولات به لطف شیار کروی عمیق و یکپارچه، علاوه بر بار شعاعی، بار محوری دو طرف را نیز جذب می کنند.همانطور که قبلا ذکر شد، این محصولات معمولا با مهر و موم های فلزی و لاستیکی عرضه می شوند. بار شعاعی و بار محوری در دو طرف از ویژگی های این بلبرینگ ها هستند.

بلبرینگ شعاعی تک ردیفه

در زیر انواع کانال های عمیق را به همراه پسوند و نماد ارائه می دهیم:

بلبرینگ با مهر و موم لاستیکی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت، پسوند 2RS
کاسه نمدی لاستیکی با مهر و موم های لاستیک مصنوعی و فلزی که با پسوند و نماد مهر مشخص شده اند.
کاسه نمدی فلزی با پسوند و نماد Z یک طرفه یا تخت 2Z دو طرفه مشخص می شود.
بلبرینگ های گوه دار برای بسته شدن در فضاهای کوچک که با پسوند و علامت NR مشخص می شوند.
هنگامی که صدای بلبرینگ مهم است، مثلاً در لوازم خانگی، با پسوند QE5 نشان داده می شود.
نحوه استفاده از تخت 6000

در هنگام مونتاژ نباید آنها را شست و یا حرارت داد زیرا از دو طرف پوسته های نمدی دارند و پر از چربی هستند.
اگر حلقه بیرونی یاتاقان تابه نمدی فلزی بچرخد، احتمال نشتی گریس وجود دارد.
بلبرینگ های نمدی لاستیکی دارای افت سرعت هستند.

بلبرینگ دو ردیفه یا دو شیار

طرح شیار عمیق دو ردیفه مشابه طرح شیار عمیق تک ردیفه و دارای شیار عمیق پیوسته می باشد.با این نوع، سازگاری زیادی بین هاب و شیار عمیق وجود دارد. بار باربری در این بلبرینگ ها به صورت محوری و دو طرفه و همچنین بار شعاعی است. کاربرد این محصولات زمانی است که تعدادی کانال عمیق نتوانند بار را تحمل کنند. این محصولات دارای قطر داخلی و خارجی کمی بزرگتر از بلبرینگ های شیار عمیق تک ردیفه هستند، اما ظرفیت قابل توجهی بیشتری نسبت به بلبرینگ های شیار عمیق تک ردیفی دارند. این یاتاقان ها زمانی استفاده می شوند که بلبرینگ ظرفیت بار کافی را نداشته باشد. آنها همچنین به عنوان توپ گرد شناخته می شوند. بسته به نوع نصب، قابلیت تحمل بار محوری یک طرفه و دو طرفه را دارند.
نحوه نصب بلبرینگ دوبل

نوع نصب این محصولات با توجه به کاربرد و بار محوری به همراه پسوند به شرح زیر است:

پشت سر هم با بار محوری در یک طرف با پسوند و نماد DT
بار محوری یک طرفه در دو طرف، استحکام بالا با پسوند و نماد DB
وضعیت چهره به چهره با بار محوری در دو طرف، کمتر از وضعیت پشت به پشت
کاربرد اصلی یاتاقان های تماس چهار نقطه ای در زمینه تجهیزات انتقال نیرو می باشد که بار محوری در دو جهت اعمال می شود و حرکت محوری باید کاملا محدود شود و همچنین باید از یاتاقان با عرض کم استفاده شود.بلبرینگ های چهار نقطه ای برای حمل بارهای شعاعی که غالب تر از بارهای محوری هستند اصلا مناسب نیستند زیرا با بارگذاری شعاعی نقاط تماس به چهار نقطه افزایش می یابد و در نتیجه میزان اصطکاک افزایش می یابد.

نوع ظرفیت باربری: بار محوری را از هر دو طرف می گیرد.

توصیه ها

عدم تمرکز برابر است با افزایش نویز از یاتاقان ها
برای جلوگیری از چرخش حلقه بیرونی داخل محفظه در اندازه های بزرگ، این بلبرینگ ها با دو قرقره ساخته می شوند.
بلبرینگ های خود تنظیم شونده
آنها دو ردیف توپ با یک حلقه بیرونی مشترک دارند. دلیل خود تنظیمی آن در صورت انحراف و ناهماهنگی شفت، شیارهای خمیده گوی است.
انواع بلبرینگ های خود تراز
یاتاقان های خود تراز بدون واشر (متداول ترین انواع یاتاقان های خود تراز برای مثال یاتاقان های 1200k و برای مثال یاتاقان های 2200k هستند)
بلبرینگ های خود تراز با واشر در دو طرف بلبرینگ
بلبرینگ های خود تراز با یک حلقه داخلی گسترده
نکاتی در مورد استفاده از بلبرینگ های خود تنظیم شونده

یکی از ویژگی های خود تراز این یاتاقان ها وجود شیارهای کروی منحنی در داخل بلبرینگ است.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.