کلید اتوماتیک

۱۰ بازديد
کلید اتوماتیک چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
کلیدهای اتوماتیک و غیر اتوماتیک چه ویژگی هایی دارند؟ انواع و دسته های مختلف هر کدام چیست؟ لوازم جانبی و کنترل برای هر محصول چیست؟

قطع کننده مدار یا قطع کننده مدار که با نام MCCB نیز شناخته می شود، در واقع وسیله ای است که جریان و ولتاژ الکتریکی را به طور ایمن قطع و وصل می کند.

در واقع موضوع وصل و قطع برق سالم بسیار مهمتر از ایجاد آن است. به همین دلیل همیشه راه حل های مدرن توسط شرکت های مختلف ارائه می شود. در نهایت محصولات مختلفی برای اتصال و قطع برق به بازار عرضه می شود.

دستگاه های قطع و وصل یا قابلیت قطع ولتاژ را دارند و یا قابلیت قطع جریان را دارند. البته این وضعیت اغلب در ولتاژهای بالا به وجود می آید، جایی که بسیاری از کلیدهای مدار فقط عملکرد ایزولاتور دارند و نمی توانند مدار تحت بار را قطع کنند.

موضوع دیگر خودکار یا فشرده بودن کلید برای خاموش شدن در صورت بروز خطا است. بر اساس مکانیزم طراحی، مدار کلید را به طور خودکار قطع می کند و در صورت بروز خطاهایی مانند اضافه بار یا اتصال کوتاه بارهای مختلف، از آسیب جلوگیری می کند.نکته دیگر این است که کلید را می توان از راه دور و بر اساس سیگنال های ارسالی کنترل کرد. برخی از محصولات دارای این ویژگی در کلید هستند.

مدارشکن های مختلف بر اساس مشخصات فوق و تعدادی پارامتر الکتریکی مانند سطح مجاز جریان نامی، مقاومت در برابر شکست، سطح ولتاژ عایق و غیره ساخته می شوند. طبق شرایط پروژه طبقه بندی و مورد استفاده قرار می گیرند.



کلید اتوماتیک و کلید غیر اتوماتیک:
در زیر انواع مختلف کلیدها را بررسی خواهیم کرد:

سوئیچ مدافع:
این نوع کلید یکی از انواع غیر اتوماتیک است و در واقع پایه ای مطمئن است که قابلیت قطع زنجیر را به صورت دستی دارد.

به طور معمول، این نوع فیوزها در نرخ های جریان 160، 250، 400، 630، 800، 1000 و 1250 آمپر موجود هستند. بسته به اندازه و آمپر پروژه، فیوز مناسب در جعبه فیوز قرار می گیرد.

قطع کننده مدار مینیاتوری MCB:
ساده ترین نوع قطع کننده مدار که معمولاً در بازار برای پروژه های مختلف به ویژه مسکونی موجود است، دارای آمپراژ وسیع و توان قطعی 6 کیلو آمپر یا 10 کیلو آمپر بوده و در برابر اضافه جریان و اتصال کوتاه محافظت می کند.سوئیچ فشرده MCCB:
قطع کننده مدار پرکاربرد در صنعت برق با محدوده جریان 16 آمپر تا 1600 آمپر. به زبان ساده، حفاظت در برابر جریان اضافه و اتصال کوتاه توسط مکانیسم های حرارتی و مغناطیسی ارائه می شود. در تولیدات شرکت های مختلف، با توجه به نیاز مشتری، برای هر کلید برق فشرده با محدوده جریان معین، می توان میزان جریان حفاظت حرارتی یا مغناطیسی را ثابت یا تنظیم کرد. کشسانی کلید با توجه به تغییرات بار در پروژه در نظر گرفته می شود.

کلیدهای فشرده ممکن است مکانیزم حرارتی و مغناطیسی نداشته باشند و حفاظت از اضافه جریان و اتصال کوتاه مبتنی بر رله های الکترونیکی است که منجر به دقت بالاتر کلید و در نتیجه افزایش قیمت کلید می شود.

انتقال هوای ACB:
با تغییر طراحی مکانیزم خاموش کننده قوس در هنگام خاموش شدن کلید در آچارهای فشرده الکترونیکی وارد مبحث آچار بادی می شویم. این سوئیچ ها از 1600 آمپر تا 5000 آمپر پشتیبانی می کنند. این سوئیچ ها دارای طیف وسیعی از لوازم جانبی برای ارسال سیگنال و کنترل از راه دور هستند.
.

رله بی متال

۸ بازديد
یک رله بی متال حرارتی (نه فلزی) برای محافظت از موتور الکتریکی در برابر بار اضافی استفاده می شود. اصل عملکرد این ریل بر اساس اختلاف ضرایب انبساط طولی دو فلز است.
با عبور جریان از محل اتصال دو بعدی، دو فلز گرم شده و طول می‌کشند. از آنجایی که یکی از فلزات دارای ضریب انبساط طولی بالاتری نسبت به دیگری است. دو فلز با ضریب انبساط طولی کمتر به سمت فلز خم می شوند. در نتیجه جریان ارتباطی باز شده و مدار قطع می شود.

انواع رله چیست؟
مشخص شده است که دستگاه هایی که برای محافظت از انبار و مدارهای الکتریکی در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار استفاده می شوند. رله ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

انتقال حرارت (غیر فلزی)؛
انتقال مغناطیسی
انتقال کنترل فاز
کنترل بار
رله‌های خطای زمین (رله‌های خطای زمین)
زمان تحویل (زمان) و انواع آن
در قسمت های بعدی به بررسی ریل های غیر فلزی می پردازیم. طبق برنامه بمانید

اضافه بار حرارتی:
قبل از اینکه ریل های بدون فلز را بررسی کنیم، بهتر است ابتدا افزایش گرما را توضیح دهیم.توجه به این نکته ضروری است که رله اضافه بار حرارتی به عنوان یک وسیله یا وسیله حفاظتی بسیار مهم محسوب می شود و معمولاً برای قطع جریان از موتور در صورت جریان بیش از حد استفاده می شود. برای رسیدن به این هدف، این رله ها "به طور معمول بسته" یا NC هستند. هنگامی که جریان زیادی ایجاد می شود یا از مدار موتور عبور می کند، این رله ها به دلیل افزایش دمای موتور باز می شوند.



یک نکته بسیار مهم و ضروری که باید بدانید این است که رله های اضافه بار حرارتی در ساخت و استفاده به قطع کننده ها مربوط می شوند. با این حال، اگر اضافه بار حتی به صورت لحظه ای اتفاق بیفتد، بیشتر کلیدهای مدار مدار مورد نظر را قطع می کنند. مسلماً کلیدهای مدار با در نظر گرفتن ویژگی های گرمایش موتور طراحی و ساخته می شوند تا در صورت نیاز بتوانند به درستی کار کنند. اضافه بار حرارتی را می توان به دو نوع تقسیم کرد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

انتقال حرارت غیر فلزی (بی متال)
تحویل مذاب فروشنده
در واقع یک رله رسانای حرارتی یا غیرفلزی عملکرد خود را بر اساس ویژگی های حرارتی الکتریکی خود در یک باند دو بعدی انجام می دهد.این رله در مدار به گونه ای استفاده می شود که جریان موتور از قطب های آن عبور می کند. علاوه بر این، نوارهای دوبعدی تحت تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم جریان گرم می شوند و زمانی که جریان از مقدار معینی بیشتر شود یا از آن بالاتر رود، این نوارها خم می شوند. در زیر ما یک تعریف بسیار جامع از انتقال بدون فلز ارائه کرده ایم. با ما بمان.

کار بدون فلز
در مبدل حرارتی سه سیم پیچ سیم تعبیه شده است که سیم حامل جریان دور آنها پیچیده شده است. در نتیجه عبور جریان اضافی، هادی ها گرم می شوند، گرما به غیر فلز منتقل می شود و تیغه خم می شود. رفتار هر یک از این دو فلز یک اهرم فشار است. با حرکت دادن اهرم، یک میکروسوئیچ با کنتاکت تعویض باز و بسته، موقعیت خود را تغییر داده و نقش را جدا می کند. برای افزایش سرعت عملکرد دو طرفه و جلوگیری از جرقه زدن و سوختن در محل اتصال از آهن ربا در بالا و پایین تیغه های دوقطبی استفاده می شود و خاصیت مغناطیسی آنها به بسته شدن سریعتر مفصل کمک می کند.

شبکه اضافه بار (دو بعدی) قابل تنظیم است و می تواند از 1.05 تا 10 برابر جریان نامی موتور برش داده شود.یک رله دو طرفه سه فاز معمولاً دارای سه پل برق و دو کنتاکت کنترل است (یک کنتاکت باز برای سیستم هشدار و یک کنتاکت بسته برای مسیر تماس).
کنتاکت‌های NC معمولاً بسته با شماره‌های 95-96 و معمولاً کنتاکت‌های NO باز با شماره‌های 97-98 مشخص می‌شوند.
برخی از گیربکس های دو طرفه در دو نسخه دستی و اتوماتیک عرضه می شوند. در حالت دستی در صورت وجود فعالیت رله باید به حالت اول برگردد اما در حالت اتوماتیک بازگشت به حالت اول پس از RESET دستی و فشار دادن دکمه به صورت خودکار انجام می شود.

اتصال دو بعدی سه فاز یک بار تک فاز

در مورد کاربرد دو بعدی سه فاز برای مصرف کننده های تکفاز، بریکر یک فاز باید به صورت سری به قطع کننده فاز دیگر و کنتاکت باقیمانده باید به مصرف کننده نول متصل شود.


بخش های مختلف انتقال حرارت:

تیغه اتصال کنتاکتور
ترمینال سیم کشی موتور ترمینال مشترک مدار فرمان است
پیچ تنظیم جریان
پایانه های باز و بسته مدار فرمان
پیچ تغییر حالت
دکمه پس زمینه

تست غیر فلزی

1- حالت سرد: در این حالت یک جریان نامی دوبار تزریق می شود و زمان کار رله دوقطبی ثبت می شود.
2- حالت داغ: این تست همانطور که بعد از تست حالت سرد و پس از فعال شدن عملیات رله انجام می شود، تست داغ نامیده می شود. در این روش جریانی معادل شش برابر جریان اسمی تزریق می شود و زمان کار رله بدون فلز است.
یادداشت شده - مورد دقت نظر واقع شده.
3- حالت دو فاز: در این روش یک فاز از مدار فوق قطع شده و مدار با دو فاز بسته می شود. و عملیات تحویل را ثبت می کنند.
مقادیر به دست آمده با نمودار دو بعدی مقایسه می شود.

ترمینال برق

۱۲ بازديد
روش های مختلف سیم کشی
در انتقال برق خانگی (شامل انتقال انواع مسکونی، اداری، کارگاهی و ...) از روش های مختلفی برای اتصال سیم ها در محل ترمینال ها، مقاطع و سیم کشی های معمولی استفاده می شود. برای اینکه بدانید ترمینال برق چیست؟ ما باید با انواع روش های ارتباطی آشنا شویم:
روش های اتصال سیم های برق به یکدیگر
1. اتصال عرضی یا اتصال طولی: به این معنا که سیم ها را مطابق شکل آن ها متقاطع می کنیم و اصولاً همدیگر را می پیچیم. سپس باید آنها را با چسب برق عایق بندی کنیم.

2. سیم کشی انتها به انتها: گاهی لازم است سیم ها را به جعبه توزیع وصل کنید، یکی از روش های رایج، روش سر به سر است. این را می توان از روش کار فهمید.

3. اتصال سیم نازک به ضخیم: از این نوع اتصال می توان سیم ضخیم را از شاخه جدا کرد، در این نوع اتصال ابتدا سیم ها را کنده و سپس سیم نازک را دور سیم ضخیم می پیچند.

4. اتصال به روش انشعاب وسط: در این روش از سیم اصلی یک انشعاب ثانویه گرفته می شود، در این روش ابتدا حدود سه سانتی متر از سیم اصلی را می بریم و سپس سیم ثانویه را با عایق به 1.5 سانتی متر کاهش می دهیم.جداسازی اتصالات

روش های سیم کشی ذکر شده در بالا، اگر به درستی عایق بندی نشده باشند، نامرغوب هستند و می توانند باعث گرم شدن بیش از حد، سوختگی و آتش سوزی شوند. یکی از راه‌های محکم‌تر و ایمن‌تر کردن اتصالات بالا، لحیم کردن اتصالات قبل از عایق کاری است، اگر اتصالات شرح داده شده در بالا شل شوند، به معنای اتصال محکمی است که نمی‌تواند شدت جریان سیم معمولی را تحمل کند. مفصل گرم می شود و منجر به از بین رفتن عایق و سپس تماس و آتش سوزی می شود. بهترین راه برای اتصال استفاده از ترمینال برق است. اما ترمینال برق چیست و چرا استفاده از آن در تاسیسات برقی خوب است؟



اما چرا استفاده از پایانه های برق در تاسیسات برقی بهتر است؟

استفاده از پایانه های الکتریکی در تجهیزات الکتریکی مزایای بسیاری دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هنگام استفاده از پایانه های الکتریکی، درجه اطمینان و ایمنی در حین کار افزایش می یابد. اتصال دو سیم به یکدیگر با استفاده از این نوع ترمینال برق خطر گرم شدن بیش از حد محل اتصال سیم ها و سایر مشکلات مانند برق گرفتگی و آتش سوزی را از بین می برد، بنابراین می توانید تابلوهای برق را به راحتی و بدون کوچکترین نگرانی برای ایمنی کار هدف قرار دهید.با استفاده از ترمینال برق، سیم کشی البته به صورت استاندارد، محکم و بادامی انجام می شود. هنگامی که از چسب برق برای اتصال سیم ها به یکدیگر استفاده می کنید، سیم ها می توانند پوسیده شوند و به مرور زمان جایگزین شوند، اما اگر سیم ها را با استفاده از ترمینال های برق وصل کنید، محکم به هم متصل می شوند و پوسیده نمی شوند. این آموزش سیم کشی برای خواندن در مورد ساخت و ساز توصیه می شود.



ترمینال برق چیست؟
امروزه استانداردهای سیم کشی برق از نظر قانونی بسته بندی سیم ها و پوشاندن آنها با چسب برق برای ایجاد اتصالات الکتریکی را ممنوع می کند. برای این منظور استفاده از انواع ترمینال های برق کاملاً ایمن و مطمئن است اما این خاصیت را دارد که بارها باز و بسته شود. با ما همراه باشید تا بدانید چه نوع پایانه های برقی موجود است و چگونه از آنها استفاده می شود.



انواع پایانه های برق چیست؟
1. پایانه شعبه

ترمینال انشعاب رایج ترین و مطمئناً قدیمی ترین نوع ترمینال برق است، بنابراین وقتی می پرسید پایانه برق چیست، یک پایانه انشعاب بلافاصله به ذهن می رسد.ترمینال شبکه به دو نوع نرم و خشک تقسیم می شود و این ترمینال را نیز می توان تقسیم بندی کرد. یک پایانه شعبه معمولاً 12 شعبه دارد. توصیه می شود در مورد نحوه کشیدن برق در ساختمان مطالعه کنید.

2. ترمینال سرامیکی

این نوع ترمینال از سرامیک ساخته شده و در عین دوام بودن، مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد.

3. پایانه راه آهن

ترمینال ریلی که به عنوان ترمینال تابلو نیز شناخته می شود، برای تابلوهای برق مناسب است و ساختار آن بر روی ریل تابلو برق نصب شده است (مشابه ریلی که در جعبه فیوزهای خانگی مختلف یافت می شود) و می تواند حرکت کند.



ترمینال راه آهن چگونه استفاده می شود؟

ترمینال های ریلی در انواع اتصالات مانند ترمینال زمینی، برق فشار قوی، ترمینال دو و سه گانه، ترمینال های میله ای و پایانه های فیوز در جعبه فیوز استفاده می شوند.

نحوه کار با ترمینال راه آهن

هنگامی که ترمینال روی ریل تابلو برق نصب می شود، سیم ورودی را که قبلا سیم کشی کرده بودیم به یک طرف ترمینال (شیار ورودی) وارد می کنیم و در حالی که سیم را با انبردست نگه داشته ایم، پیچ شکاف را با پیچ گوشتی سفت می کنیم.و از طرفی سیم مربوطه را به همین ترتیب نصب و سفت می کنیم. ترمینال ریلی پیشرفته: نوعی ترمینال ریلی که اخیراً در بازار راه اندازی شده است که می تواند سیم هایی با سطح مقطع 25 میلی متر مربع تا 185 میلی متر مربع را به هم متصل کند.

ویژگی های مفید و مهم این نوع ترمینال برق چیست؟
بدون نیاز به ابزار برای اتصال (اتصال آسان)
سرعت نصب بسیار بالا
انواع مختلف پایانه ها شامل جریان، جداکننده، دیود، جریان و مقاومت
این برای برنامه های فتوولتائیک که دارای پایانه های قطع خودکار تا 1000 ولت هستند مورد نیاز است.
به دلیل نازک بودن و فشرده بودن، امکان استفاده از این نوع ترمینال در تعداد زیادی پنل وجود دارد.
امکان علامت گذاری یا شماره گذاری روی ترمینال ها با پرینترهای حرارتی.
بازدید دوره ای لازم نیست.
از آنجایی که دارای مکانیزم فنر ترمینال (Push Wire - Cage Clamp) است، برای سفت کردن آن نیازی به گشتاور سنج ندارد.
قابلیت پرش تا 4 ردیف در پایانه های کنترلی را بدون هیچ گونه تداخلی دارد.
قابلیت کار در دمای 40 درجه سانتیگراد تا 70 درجه سانتیگراد
مقاومت در برابر لرزش و ضربه وجود دارد.شامل تمامی استانداردهای ضد لرزه
انواع پایانه های راه آهن کدامند؟
یکی از پرکاربردترین قطعات در تابلوهای برق، ترمینال ریلی دارای طراحی کشویی می باشد و دلیل این طراحی به دلیل سبک و رویکرد مدولار به کار رفته در این نوع ترمینال ها می باشد. بر اساس این روش می توان تعداد پایانه های روی ریل های این مدل را کاهش یا افزایش داد.

مقره

۹ بازديد
عایق های فشاری باید دارای ویژگی هایی مانند استقامت الکتریکی و مکانیکی بالا، عدم وجود آخال و حفره داخلی، مقاومت در برابر تغییرات دما و عدم تغییر شکل، ضریب اطمینان بالا، ضریب تلفات دی الکتریک پایین و مقاومت در برابر نفوذ و آلودگی آب باشند.
خرابی الکتریکی عایق ممکن است ناشی از تخلیه الکتریکی در هوای اطراف مقره، تخلیه الکتریکی سطحی از طریق گرد و غبار یا تخلیه الکتریکی از داخل مقره باشد. عجیب نیست اگر گفته شود ضریب اطمینان سیستم های قدرت به ضریب اطمینان عایق ها و کیفیت آنها بستگی دارد. علت اصلی خرابی عایق های هوا، تخلیه الکتریکی است که در شرایط ولتاژ غیرعادی سیستم بین خط و زمین ایجاد می شود. در حین تخلیه الکترواستاتیک، گرمای زیاد تولید شده توسط قوس الکتریکی، بدنه عایق را سوراخ می کند. به دلیل این پدیده، مواد مورد استفاده برای عایق ها باید دارای خواص ویژه باشند.

موادی که برای مقاصد عایق استفاده می شوند، مواد عایق نامیده می شوند. برای استفاده بهینه از این ماده، باید دارای خواص خاصی باشد که عبارتند از:

از نظر مکانیکی به اندازه کافی قوی است که بتواند فشار و وزن هادی را تحمل کند.برای مقاومت در برابر تنش های ولتاژ در سیستم فشار قوی باید استحکام دی الکتریک بسیار بالایی داشته باشد.
برای جلوگیری از نشتی جریان در زمین، باید از مقاومت عایق بالایی برخوردار باشد.
خواص فیزیکی و الکتریکی آن باید کمتر تحت تأثیر تغییرات دما قرار گیرد.
هر ماژول یا پانل عایق برای ولتاژ پایین (معمولاً 11 کیلو ولت) طراحی شده است. بسته به ولتاژ کاری، تعداد پانل های مورد نیاز را می توان به صورت سری وصل کرد. آسیب به هیچ یک از صفحات به کل زنجیره آسیب نمی رساند، زیرا صفحه آسیب دیده قابل تعویض است. برخی از اصطلاحات مربوط به مقره ها به شرح زیر است:

خط فرار (فاصله خزش) یا مسیر خزشی: کوتاه ترین مسیر روی سطح مقره که هادی را به بدنه متصل می کند.
خرابی الکتریکی در عایق ها: تخلیه بین هادی و بدنه از طریق رسانش سطحی (به دلیل کثیفی، آلودگی و رطوبت) را خرابی الکتریکی می گویند.
ولتاژ شکست عایق: مقدار ولتاژی که باعث خرابی عایق می شود.


برخی از آزمایشات انجام شده بر روی مقره ها به شرح زیر است:

بررسی سیستم قفل
کنترل وزن مقره ها و ابعاد قطعات مختلف آنها
تست چرخه حرارتی
تست حداکثر بار الکترومکانیکی (فقط برای عایق های شیشه ای)
حداکثر تست تحمل بار مکانیکی
تست شوک حرارتی (فقط برای عایق های شیشه ای)
تست مقاومت ولتاژ در برابر سوراخ شدن
تست تخلخل یا حفره (فقط برای عایق های چینی)
تست درجه گالوانیزه شدن قطعات فلزی عایق
انواع عایق ها بر اساس جنسیت
عایق های مورد استفاده در فضای باز از پرسلن، شیشه و مواد تازه ترکیب شده ساخته شده اند.در ادامه به معرفی این عایق ها می پردازیم.

مقره چینی
امروزه پرسلن پرکاربردترین ماده برای عایق هوا است. پرسلن از سیلیکات آلومینیوم ساخته شده است. سیلیکات آلومینیوم با بنزین پلاستیکی، فلدسپات و کوارتز مخلوط می شود تا یک ماده عایق جامد برای چینی و پرسلن لعاب دار به دست آید. سطح چینی باید به اندازه کافی لعاب و جلا داده شود تا آب روی آن باقی نماند و به داخل آن نفوذ نکند. پرسلن نیز باید عاری از تخلخل باشد، زیرا تخلخل عامل اصلی کاهش خواص دی الکتریک آن است. علاوه بر این، پرسلن باید عاری از هرگونه ناخالصی یا حباب هوا باشد که می تواند بر خواص عایق بودن آن تأثیر بگذارد.
از معایب عایق های چینی می توان به ایجاد ریزترک در آنها و در نتیجه کاهش مقاومت در برابر ولتاژ ضربه اشاره کرد.

مقره شیشه ای
عایق های شیشه ای از مخلوط آهک مذاب و پودر کوارتز ساخته می شوند که سرد شده و به طور ناگهانی شکل می گیرد. امروزه مقره های شیشه ای نیز مورد استقبال قرار گرفته و در خطوط انتقال و توزیع مورد استفاده قرار می گیرند. در این عایق ها از شیشه فولادی آنیل شده برای عایق کاری استفاده می شود.عایق شیشه نسبت به عایق چینی معمولی مزایایی دارد که عبارتند از:

در مقایسه با چینی ها استحکام دی الکتریک بالایی دارد.
مقاومت آن بسیار بالاست.
ضریب انبساط حرارتی پایینی دارد.
استحکام کششی بالاتری نسبت به عایق چینی دارد.
به دلیل ماهیت نیمه شفاف خود، به اندازه پرسلن در نور خورشید گرم نمی شود.
به دلیل شفافیت شیشه، ناخالصی ها و حباب های هوا به راحتی در داخل بدنه قابل تشخیص است.
شیشه عمر بسیار طولانی دارد، زیرا خواص مکانیکی و الکتریکی آن تحت تأثیر زمان قرار نمی گیرد.
شیشه ارزان تر از چینی است.
در مقره های شیشه ای، مقاومت الکتریکی بین 140 تا 500 کیلو ولت بر سانتی متر است. همچنین استقامت مکانیکی فشاری و استقامت مکانیکی کششی آن به ترتیب 1.5 و 2 برابر مقره های چینی است. از طرف دیگر، مقاومت خمشی مکانیکی عایق های شیشه ای تقریباً برابر با عایق های چینی است (کمی کمتر).

مزیت عایق های شیشه ای ضریب انبساط حرارتی بسیار پایین آنها و در نتیجه تغییرات بسیار جزئی در شکل آنها به دلیل افزایش دما است. عایق های شیشه ای قبل از خرد شدن کاملاً خرد می شوند، بنابراین عایق های معیوب به راحتی پیدا می شوند.بر خلاف مقره های چینی، هنگام ساخت عایق های شیشه ای سوراخی وجود ندارد و یا در صورت وجود سوراخ قابل مشاهده است.

معایب عایق های شیشه ای به شرح زیر است:

رطوبت می تواند به راحتی روی سطح شیشه متراکم شود، بنابراین گرد و غبار موجود در هوا روی سطح شیشه رسوب می کند که خود مسیر جریان نشتی ایجاد می کند.
برای شیشه های ولتاژ بالا، اشکال نامنظم را نمی توان ایجاد کرد زیرا کرنش های خنک کننده داخلی به دلیل سرد شدن نامنظم رخ می دهد.
درزگیرهای شیشه ای گرد و غبار بیشتری را جذب می کنند.
.

فرو سیلیکو منگنز

۱۱ بازديد
با پیشرفت علم و فناوری، مواد و تجهیزات مورد استفاده در فرآیند تولید نیز به موفقیت قابل توجهی دست یافته اند. فروآلیاژها یکی از این مواد هستند که اخیراً بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. از این فروآلیاژها برای تولید انواع آلیاژها استفاده می شود و همین امر باعث افزایش محبوبیت آنها شده است. یکی از پرکاربردترین فروآلیاژها در صنعت ریخته گری فولاد فروسیلیکو منگنز است. در این مقاله قصد داریم در مورد این فروآلیاژ بیشتر صحبت کنیم.



فروسیلیکو منگنز چیست؟
فروسیلیکو منگنز (FeSiMn) یک فروآلیاژ حاوی سیلیکون و منگنز است. این فروآلیاژ حاوی مقادیر زیادی منگنز است که با حرارت دادن سنگ منگنز در کوره ها و مخلوط کردن آن با سیلیکون به دست می آید. این آلیاژ به طور معمول حاوی 12-16٪ سیلیکون و 50-70٪ منگنز است. از آنجایی که سیلیکون و منگنز هر دو در فروسیلیکومنگنز وجود دارند، خواص آن را به این فروآلیاژ می دهند.
بنابراین می توان از فروسیلیکومگنز به عنوان پرکننده برای تولید فولادهای کم کربن استفاده کرد.سیلیس منگنز سیلیکون اضافی لازم را به فرآیند تولید اضافه می کند و از اکسیداسیون بیشتر جلوگیری می کند. علاوه بر این، استفاده از این ماده باعث بهبود برخی خواص مکانیکی فولاد رومیزی می شود. آهن، فسفر و کربن را می توان از دیگر مواد موجود در فروسیلیکومنگنز نام برد.
نوع دیگری از این ماده به نام منگنز فروسیلیکون کم کربن وجود دارد که حاوی منگنز، سیلیکون، آهن، فسفر، کربن و گوگرد است. شکل ظاهری این ماده به صورت یک توده فلزی با زنگ خاکستری نقره ای است. این ماده جامد است و بو ندارد. فرو سیلیکومنگنز معمولاً عاری از آلودگی است و می تواند به صورت آسیاب شده تهیه شود.

مقدمه ای بر مفهوم فروآلیاژ
از فروآلیاژها در صنایع برای بدست آوردن آلیاژهای مختلف استفاده می شود. نام دیگر این مواد هاردر یا آمیجان است و به دلیل مزایا و عملکرد شگفت انگیز در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند. به طور کلی می توان گفت فروآلیاژ ماده ای با درصد وزنی بالا است و آهن یکی از اجزای اصلی آن است.افزودن عناصر در حالی که خالص هستند باعث افزایش اکسیداسیون و اختلال در فرآیند تولید می شود، بنابراین بهتر است از محلول های مخصوص استفاده شود. از سوی دیگر، افزودن آلیاژ و استفاده از فروآلیاژهای عناصر مختلف، نقطه ذوب را پایین آورد که باعث تسریع فرآیند تولید شد.
همچنین باید توجه داشت که ترکیب عناصر خالص با یکدیگر منجر به از بین رفتن تعادل حرارتی مورد نیاز در کوره های آلیاژی و مصرف انرژی زیادی برای راه اندازی کوره ها می شود. با تمام آنچه در این فصل گفته شد، به راحتی می توانید درک کنید که چرا استفاده از فروآلیاژهایی مانند فروسیلیکومنگنز در صنعت بسیار رایج شده است و چگونه می توانند روند تولید را تسریع کنند.


کاربرد فروسیلیکومنگنز
فرو سیلیس و منگنز به دلیل ترکیبات خاص خود در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. امروزه این عنصر در صنعت فولاد به صورت گسترده تولید می شود که در زیر قابل مشاهده است.کاهش حلالیت کربن در فولادها و سایر آلیاژهای منگنز
اکسید زدایی و آلیاژسازی فولاد
کاهش ناخالصی های فولاد مانند گوگرد، فسفر و نیتروژن
افزایش سختی فولاد

اگر مواد مختلفی به فولاد اضافه شود، فروسیلیس- منگنز می تواند جایگزین فروسیلیس و فرومنگنز باشد. هم سیلیکون و هم منگنز بسته به مقدار افزوده شده و ترکیب با سایر عناصر آلیاژی می توانند نقش بسیار مهمی در خواص نهایی فولاد تولید شده داشته باشند همچنین منگنز و سیلیکون به عنوان عناصر کاهنده اکسیداسیون، گوگرد زدایی و گوگردزدایی در فولاد استفاده می شوند. وجود چنین عواملی آن را به یکی از آلیاژهای مهم در فولادسازی تبدیل کرده است. سیلیکون را می توان به عنوان یک ماده اولیه کاهش دهنده اکسیداسیون در نظر گرفت.
منگنز اکسید کننده ملایم تری نسبت به سیلیکون است، اما به دلیل وجود سیلیکات های منگنز و آلومینات های پایدار، کارایی را افزایش می دهد. از سوی دیگر، گوگرد نیز می تواند به عنوان عامل ایجاد کننده استفاده شود. استفاده از منگنز به عنوان یکی از آلیاژهای اصلی فولاد هنوز هم بسیار رایج است. اهمیت اصلی این ماده این است که می تواند اثر اصلاحی بر روی سیستم آهن کربن داشته باشد و در نتیجه استحکام فولاد و سختی آن را افزایش دهد.

فرآیند تولید فروسیلیکو منگنز
فروآلیاژها معمولاً با احیای یک سنگ معدن فلزی، معمولاً یک اکسید تولید می شوند. از مهم ترین روش های تولید فروآلیاژ می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تولید کربن با افزودن برق در کوره های قوس الکتریکی
تولید فلزات با احیای فلزات حرارتی، معمولاً آلومینیوم و سیلیکون
فرومنگنز با کربن بالا از احیای سنگ معدن منگنز با کربن در کوره های قوس الکتریکی یا کوره بلند به دست می آید. فرومنگنز متوسط ​​یا کم کربن نیز با پالایش فرومنگنز با کربن بالا یا استفاده از منگنز سیلیکون به عنوان ماده خام تولید می شود. از آنجایی که در فرآیند تولید فروسیلیس و منگنز از فرو منگنز و فرو سیلیسیم استفاده می شود، فرآیند تولید آن در کوره های کربن فرو منگنز انجام می شود. همچنین باید توجه داشته باشید که ساخت فرو-سیلیکون-منگنز به دلیل وجود عنصر سیلیکون در آن دشوارتر از فرو-منگنز است. زیرا به دمای بالا نیاز دارد.
در تولید آهن – سیلیس – منگنز استفاده از سرباره حاصل از فرآیند تولید فرومنگنز با کربن بالا ضروری است.از آنجایی که این سرباره حاوی حدود 40 درصد اکسید منگنز است، می توان آن را یک ماده بر پایه منگنز دانست. متخصصان از ماسه یا کوارتز برای بدست آوردن سیلیکون لازم برای تولید فروسیلیکو منگنز استفاده می کنند. همچنین برای فعال سازی این مواد باید از کربن استفاده کرد. به همین دلیل به همه مواد کک نیز اضافه می شود، اکنون کافی است آهن را به ترکیبات با دمای بالا اضافه کنیم تا فروسیلیکومنگنز بدست آید.

خواص فروسیلیکو منگنز
برای آشنایی بیشتر با این ماده، باید در مورد خواص آن صحبت کنیم. یکی از عواملی که باعث محبوبیت این ماده در صنعت شده است، خواص فراوان آن است. از مهمترین خواص آهن – سیلیس – منگنز می توان به موارد زیر اشاره کرد:
این ماده در آب، روغن یا الکل نامحلول است.
فروسیلیکو منگنز به صورت سنگ های متالیک خاکستری نقره ای و بی بو است.
به دلیل وجود سیلیکون و منگنز، استفاده از آن مقرون به صرفه است و در حال حاضر دومین فروآلیاژ پر مصرف در جهان است.چگالی این ماده 6.1 گرم بر سانتی متر مکعب است و نقطه ذوب آن در محدوده 1060 1350 می باشد. دلیل این تنوع در محدوده دمای ذوب آن وجود ترکیبات مختلف است.
فروسیلیکو منگنز به عنوان غیر خطرناک و غیر قابل اشتعال طبقه بندی می شود. نقطه اشتعال این ماده بالای 93 درجه سانتیگراد است.
استفاده از این ماده باعث تولید فولاد با خواص بهبود یافته و کاهش قابل توجه ناخالصی فولاد می شود.
این ماده در سه گرید مختلف و عمدتا کم کربن و پر کربن تولید می شود.
فروسیلیکو منگنز مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد.
استفاده از آن می تواند منجر به کاهش دماهای مورد نیاز و همچنین افزایش عملکرد در دماهای پایین تر شود.
این فروآلیاژ در شرایط عادی از نظر شیمیایی پایدار است.
از تماس با رطوبت، اسیدها یا بازهای قلیایی خودداری کنید. زیرا باعث تشکیل گازهای قابل اشتعال مانند هیدروژن و گازهای سمی مانند آرسنیک و فسفین می شود.



ابعاد استاندارد فرو سیلیکو منگنز صنعت
فروسیلیکو منگنز به صورت توده فلزی خاکستری نقره ای در دسترس است.این ماده جامد و بی بو عاری از ناخالصی های خارجی مانند سرباره و اجزای غیرفلزی می باشد. وجود ندارد و معمولا به صورت آسیاب شده و الک شده عرضه می شود. ابعاد استاندارد فروسیلیکو منگنز به شرح زیر است:
20 میلی متر تا 80 میلی متر کمتر از 10٪ است
10 میلی متر تا 50 میلی متر با اندازه کمتر از 10 درصد
3 تا 25 میلی متر کمتر از 5 درصد است
همچنین حداکثر مقدار در هر سه مورد حداکثر 10 درصد است. این مواد به صورت فله ای است و اغلب در کیسه های بزرگ قرار می گیرد.

تیوب مسی

۱۰ بازديد
لوله را قلب ریخته گری پیوسته می نامند زیرا جایی است که مهمترین بخش انجماد شروع و ادامه می یابد. بخش عمده ای از خواص و کیفیت جزء نهایی به تیوب مسی بستگی دارد.
لوله های مسی انواع مختلفی دارند. مشخصات کلی لوله های مسی که بیشتر در صنعت فولاد استفاده می شود به شرح زیر است:

ترکیب شیمیایی:
SF-Cu = TP2 = DHP
درجه: DIN 1787
مس > 99.96%
P: 0.015٪ ~ 0.040٪

برای تولید قالب های مسی ریخته گری پیوسته با ماندگاری طولانی، ابتدا باید مواد قالب را به دقت در نظر گرفت. فلزات رایج: CuAg، CuCrZr و Cu-DHP (مس اکسید شده توسط فسفر). عناصر آلیاژی مس به گونه ای انتخاب می شوند که هدایت حرارتی مس کاهش نیابد، استحکام قالب و تحمل دمای آن افزایش یابد.

مس CuDHP مرده است
مس DHP (مس فسفر اکسید شده) هنوز برای تولید لوله های مسی برای ریخته گری مداوم با شار حرارتی متوسط ​​و نه ضخامت لوله بیش از حد استفاده می شود.

مس CuAg می میرد
خواص این مواد به خوبی شناخته شده است. همچنین از مس DHP برای ساخت قالب هایی برای ریخته گری مداوم استفاده می شود، جایی که جریان گرما متوسط ​​است و ضخامت قالب بیش از حد نیست.قالب مسی ساخته شده از مواد CuCrZr
برای بهبود خواص مکانیکی آلیاژهای مس در دماهای بالا، متالورژیست ها به آلیاژهای سخت ساختاری روی آورده اند. چندین آلیاژ وجود دارد که می‌توان در محلول‌های اشباع چند عنصری به دست آورد، اما این نتیجه همیشه با واقعیت‌های صنعتی مانند مشکلات آلودگی، هزینه بالا و از دست دادن بیش از حد هدایت حرارتی مطابقت ندارد. آلیاژ فوق یک راه حل عالی برای تمام نیازها است. این آلیاژ در دمای بالای 500 درجه سانتیگراد بسیار سخت و پایدار است.

مس CuNiP می میرد
هدایت حرارتی کنترل شده آلیاژهای CuNiP به طور قابل توجهی حالت بحرانی خنک کننده را کاهش می دهد که به سه متغیر (ضخامت لایه پرداخت، شار حرارتی و انقباض مقیاس انجماد) مربوط می شود. در نتیجه از تنش حرارتی زیاد جلوگیری شده و مشکلات ترک خوردگی کاهش می یابد.

انواع اجزای تولید شده در ریخته گری پیوسته
همانطور که در بالا ذکر شد، خط CCM وظیفه تعیین شکل خروجی کیس مس را بر عهده دارد. محصول فولاد جامد حاصل از قالب مسی معمولاً شمش نامیده می شود.اما بسته به فرمت و مشخصات قسمت خروجی، نام های مختلفی را به پورت های خروجی اختصاص می دهیم. متداول ترین قطعات در ریخته گری پیوسته عبارتند از: بیلت، پیاده و تخته.
مس اغلب به عنوان ماده لوله انتخاب می شود زیرا بهترین رسانایی حرارتی را نسبت به هر فلز صنعتی دارد.
ریخته‌گری پیوسته فولاد در چند دهه گذشته پیشرفت‌های فنی قابل‌توجهی داشته است. این امر منجر به افزایش چشمگیر بهره وری و کیفیت محصولات مورد نیاز برای تولید شده است و واحد مهندسی پرتو گستر همواره به بالاترین سطح بهره وری و کیفیت نزد مشتریان دست یافته است.
امروزه توسعه فناوری ریخته گری با توسعه قالب های پیشرفته برای آلیاژهای مس امکان پذیر شده است و شرکت پرتو گستر بسیاری از لوله های مسی مورد نیاز صنعت فولاد را تامین می کند.


پرتو گستر صاحب بزرگترین خط لوله مس ایران است.
خواص مناسب و مورد نیاز قالب ها و مواد در ریخته گری پیوسته به میزان تنش بستگی دارد. مقدار تنش اغلب توسط ماشین ریخته گری و پارامترهای آن تعیین می شود، به این معنی که بسته به نوع، شکل و ساختار محصول نهایی، قالب های مختلفی مورد نیاز است.هنگام طراحی یک قالب جدید، انتخاب لوله مسی مناسب برای دستیابی به موارد مهمی مانند کیفیت بالای محصول، سرعت بهینه ریخته گری، عملیات ریخته گری صاف و طول عمر قالب بسیار مهم است.

یک مثال خوب در این زمینه، ویژگی های فنی مواد قالب مدرن در فرآیندهای ریخته گری نزدیک به خط است که در سال های اخیر ظهور کرده است. به این ترتیب، سرعت های ریخته گری بسیار بالایی به دست می آید و نسبت بیشتری از مواد مذاب باید جامد شود تا پوسته ای به اندازه کافی پایدار تولید شود. دمای بالا به دست آمده نیاز به قالب هایی با درجه مقاومت بالا دارد. در همان زمان، استرس حرارتی با فرکانس بالا رخ می دهد، مانند داروی ایفای نقش.
اهمیت داخلی ساخت لوله مسی:

با توجه به اینکه لوله ریخته گری پیوسته به عنوان یک محصول مهم در سایت تولید فولاد کارخانجات به شمار می رود، اگر به این نکته اشاره کنیم که کشور چین به دلیل داشتن معادن فراوان و گسترده، توانایی تولید مس مرغوب را دارد، می توانیم این محصول را در داخل کشور به فروش برسانیم. آن را با قیمت کمتری نسبت به نمونه های خارجی تولید می کند.ویژگی های لوله مسی با کیفیت بالا:

800 تا 1000 ساعت

سختی 800 تا 1000

رسانایی حرارتی تقریباً مشابه فلز مس است: w/(m.k) 0.399

اصطکاک کمی بین سطح داخلی لوله و مواد مذاب وجود دارد و هیچ اثری در ورودی باقی نمی گذارد.
.

کوانتومتر

۱۱ بازديد
یک طیف‌سنج نوری که برخی آن را کوانتومتر می‌نامند، یکی از دقیق‌ترین سیستم‌های آنالیز برای اندازه‌گیری فلزات است که قادر به تجزیه و تحلیل محلول‌ها با دقت بالا و شناسایی تمام عناصر محلول در یک نمونه است. (تحلیل کیفی) و غلظت عناصر را می توان با اندازه گیری شدت خطوط بدست آورد (تحلیل کمی)

تعیین مواد همیشه یکی از مهمترین عوامل در عملکرد یک قطعه در ساخت قطعات می باشد. متریال هر قطعه باید برای شرایط کاری مانند محیط کار قطعه، دمای کار قطعه، جو کار قطعه، مواد سایر قطعات متصل به قطعه و کار مورد انتظار مناسب باشد. از قسمت به همین دلیل انتخاب متریال مناسب برای یک قطعه بسیار مهم است و برای رسیدن به این هدف باید از کوانتومترهای دقیق با دقت 100 درصد استفاده کرد.
کوانتومتر وسیله ای است که با استفاده از آن می توان وجود عناصر مختلف را در یک قطعه محاسبه کرد.
با قرار دادن قطعه ای که از قبل آماده و آسیاب شده و سطح آن کاملا صاف و یکنواخت و عاری از هرگونه ناخالصی و روغن (مانند گریس، روغن و ...) است که می تواند باعث تغییراتی در نتایج آزمایش شود. نمونه از همان قسمت صیقلی روی محل سوختگی قرار می گیرد.اصول این آزمایش بر اساس انتشار نور است. نمونه با تخلیه الکتریکی تبخیر می‌شود و اتم‌ها و یون‌های تولید شده توسط تبخیر اتمی برانگیخته و تابش می‌شوند، زیرا نور ساطع شده از طریق یک فیبر نوری به یک طیف‌سنج نوری می‌رود. با توجه به محدوده طول موج انتشار هر عنصر، مناسب ترین خط انتشار برای اندازه گیری غلظت آن عنصر در نمونه انتخاب می شود.



تعیین مواد همیشه یکی از مهمترین عوامل در عملکرد یک قطعه در ساخت قطعات می باشد. متریال هر قطعه باید برای شرایط کاری مانند محیط کار قطعه، دمای کار قطعه، جو کار قطعه، مواد سایر قطعات متصل به قطعه و کار مورد انتظار مناسب باشد. از قسمت به همین دلیل انتخاب متریال مناسب برای یک قطعه بسیار مهم است و برای رسیدن به این هدف باید از کوانتومترهای دقیق با دقت 100 درصد استفاده کرد.

شدت انتشار برای هر عنصر متناسب با غلظت آن عنصر در نمونه است و درصد عنصر در نمونه را می توان مستقیماً با استفاده از نمونه های استاندارد و منحنی های کالیبراسیون محاسبه کرد.
لازم به ذکر است که در برخی دستگاه ها فضای کار با نمونه های مختلف محدود نیست و حتی می توان نمونه های غیر مخرب را نیز مطالعه کرد، در حالی که در برخی دستگاه ها به دلیل بسته بودن محدوده نمونه محدودیت وجود دارد، بنابراین در چنین شرایطی نمونه هایی با اندازه های مختلف دیگر قابل آزمایش نیستند و باید در مقادیر مورد نیاز آماده و آزمایش شوند.البته باید توجه داشت که دقت نتایج بدست آمده از دستگاه ها در فضای باز بیشتر از دستگاه هایی است که قطعه را می سوزانند.

شین مسی

۱۱ بازديد
شین مسی چیست؟
شین یک متوازی الاضلاع مستطیلی است که از مس یا آلومینیوم ساخته شده است.

این قطعه در داخل تابلو برای انتقال جریان به قسمت های مختلف تابلو استفاده می شود.

(در مجالس هر گاه شاین ذکر می شود منظور لاستیک های مسی است). در زیر به بررسی انواع شینه های مسی مورد استفاده در صنعت تابلو می پردازیم.

تمام ژنراتورها، ترانسفورماتورها، سیم ها و کابل ها در یک نیروگاه یا پست برق دارای ولتاژ یکسانی هستند و برای هر فاز توسط هادی هایی به نام قطب یا شینه به هم متصل می شوند.

در یک باس تمام انرژی ژنراتورها، ترانسفورماتورها یا هر دو به هم متصل است و از آنجا با ولتاژ یکسان یا مستقیم یا با کمک ترانسفورماتورهای افزایش یا کاهش در ولتاژهای مختلف به مصرف کننده ها یا اتوبوس های دیگر افزایش می یابد.

بنابراین تایرها وسیله ای برای جمع آوری و توزیع انرژی در یک واحد هستند. لاستیک ها را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

اتوبوس مسی ساده
چندین اتوبوس مسی

انواع شینه های مسی در پیچ ها


به پهلو خم شدن
این خم برای تغییر جهت مسیر تایر استفاده می شود. این زاویه خم معمولاً 90 درجه است، اما می تواند هر زاویه ای باشد.انحنای ضخامت
این خم برای اتصال قطعات مجاور استفاده می شود. اندازه این شعاع خم بستگی به فاصله بین دو پایانه ای دارد که باید به یکدیگر متصل شوند. این خم بیضوی یا دایره ای است و بدون گرم کردن لاستیک به درستی خم نمی شود.

این خم تنها خم شده است که در یک دایره کامل انجام می شود و نمی توان آن را در یک خط انجام داد زیرا در این حالت لاستیک در امتداد خط عرضی پاره می شود.



خم پله
اگر دو قسمت در یک راستا نیستند، از این خم برای ایجاد اتصال الکتریکی بین دو قسمت استفاده کنید. به عنوان مثال، فرض کنید دو قطعه دارید که در زیر یکدیگر قرار دارند، اما عمق قرارگیری آنها در پانل متفاوت است.

شینه اتصال این دو قسمت دارای دو خم معکوس است به طوری که جهت شینه در ابتدا و انتها ثابت می ماند و در عین حال موقعیت شینه عمیق تر می شود و بالعکس.



خم چرخشی
این خمیدگی که به عنوان چرخش لاستیک نیز شناخته می شود، زمانی استفاده می شود که سطح تایر به همراه حرکت تایر تغییر جهت دهد.

نکته: برای تمام خم های بالا حداکثر زاویه خم مجاز 90 درجه است، در صورت نیاز به زاویه بزرگتر باید از دو خم متوالی استفاده شود.نوع ظاهر لاستیک


خط بالایی
جنس این نوع لاستیک معمولاً آلومینیوم تقویت شده با فولاد انعطاف پذیر (ACSR) است.



با لوله
این نوع شینه زمانی مقرون به صرفه تر است که جریان نامی بیش از 3000 آمپر باشد.



شمش با مقطع مستطیل شکل
این نوع شینه معمولاً از مس ساخته می شود و عمدتاً در تأسیسات داخلی استفاده می شود زیرا انشعاب آن از شمش های تخت راحت تر از لوله ها است.

خم شدن لاستیک ها
همانطور که همه می دانیم در ساخت تابلوهای برق که در آن جریان های زیادی جریان دارد از شینه ها استفاده می شود. فرض کنید یک کلید کوچک با جریان نامی 250 آمپر دارید و می خواهید آن را به ترمینال وصل کنید یا به کلید دیگری وصل کنید. برای این منظور باید کابلی به ابعاد 70 تا 95 میلی متر مربع انتخاب و سیم کشی کرد.

با این حال، مشکل این است که کابل‌های 95 میلی‌متری بسیار ضخیم هستند و قالب‌گیری آنها را در تابلوهایی که مسیرهای سیم‌کشی اغلب کوتاه هستند، غیرممکن می‌سازد.

بنابراین برای اتصال و ارتباط فیدرها باید از شینه های مسی استفاده شود زیرا پس از نصب در محل نصب کاملاً ثابت می شوند و مانند کابل ها در اثر حرارت و لرزش تغییر شکل نمی دهند و حرکت نمی کنند. بر محل نصب تاثیری نمی گذارد.شاید در جریان های بالاتر مانند 2000 و 4000 آمپر نتوان از کابل استفاده کرد. بنابراین شینه ها نقش بسیار مهمی در صنعت تابلو برق و پروژه های برق و برق صنعتی دارند که جریان های بالای 160 آمپر معمولاً به شینه نیاز دارند.

این بخش نحوه سیم کشی برد توزیع و اجزای آن را شرح می دهد.


برای اینکه بتوان از باس های مسی در پنل استفاده کرد، باید آنها را تغییر شکل داد (خم کرد). این کار با دست یا با دستگاه فلزکاری تایر انجام می شود. دو نوع انحنای تایر وجود دارد:

هنگام انتخاب نوع شینه و تزئین کلیدهای پست و برش دهنده ها باید چندین فاکتور را در نظر گرفت، از جمله:

قابلیت اطمینان

اقتصادی باشد
رعایت محدودیت ها و شرایط فیزیکی
بهره برداری و نگهداری ساده و آسان، ایمنی اپراتور
وضعیت ایستگاه با توجه به توسعه و تعمیر در حالت عملیات عادی شبکه.
عناصر موثر برای لاستیک
قابلیت اطمینان و تداوم خدمات
موقعیت پست در شبکه
ولتاژ و ظرفیت پست
اهمیت مصرف کنندگان
اقتصادی باشد
هنگام انتخاب لاستیک مناسب برای پست، هزینه عامل تعیین کننده است، اما هنگام مقایسه انواع لاستیک، هزینه های زیر را بررسی و مقایسه کنید.

هزینه های ناشی از نیاز به استفاده از تجهیزات مختلف مانند سکشنالیزر، کلید، ترانسفورماتور جریان، ترانسفورماتور، اتوبوس، اسکلت فلزی، کابل و ... و هزینه های ناشی از نیاز به استفاده از سیستم های حفاظتی و کنترلی.

هزینه با توجه به فضا، فونداسیون و نیاز ساختمان

بهره برداری و نگهداری ساده و آسان، ایمنی اپراتور

نوع لاستیک از نظر کمی و کیفی در تجهیزات و سیستم های حفاظتی مورد نیاز نقش تعیین کننده ای دارد و عملکرد صحیح و مطمئن طرح مستلزم کار و پرسنل کارآمد برای اجرای آن است.در نظر بگیرید.

تعمیر و نگهداری این سیستم ها مورد نیاز خواهد بود، بنابراین در انتخاب نوع تایر باید سطح مهارت پرسنل محلی در نظر گرفته شود.

نازل تاندیش

۱۲ بازديد
نازل تاندیش ماده ای نسوز است که در کف مخزن قرار می گیرد و وظیفه هدایت مذاب از مخزن به قالب را بر عهده دارد و همچنین نقش مهمی در کنترل جریان خروجی مذاب و جلوگیری از افت دمای مذاب دارد. ذوب شدن. و ترکیب فولاد را حفظ کنید. بسته به مدت زمان فرآیند ریخته گری، ذوب آهن و فولاد از انواع نازل استفاده می کنند. اشکال مختلف نازل ها تابعی از طرح های ریخته گری مختلف است که در صنعت فولادسازی استفاده می شود
ویژگی ها
مقاومت در برابر شوک حرارتی بالا
عدم واکنش شیمیایی در تماس با مواد مذاب
مقاومت فشاری بالا
سختی و مقاومت در برابر سایش بالا
نازل تندیش قطعه ای نسوز است که در پایین تاندیش قرار می گیرد و وظیفه آن هدایت مذاب در تاندیش به قالب ماشین ریخته گری پیوسته (CCM) است.

دهانه تندیش انواع مختلفی دارد که بسته به زمان ریخته گری متفاوت است. به طور کلی می توان گفت که دو نوع کلی نازل تاندیش وجود دارد: نازل های تاندیش که در حین ریخته گری نیاز به تعویض دارند (نوع تعویضی) و نازل های تندیش که در هنگام ریخته گری نیاز به تعویض ندارند (ثابت یا ثابت) و انتهای ریخته گری. نازل تندیش عقب. عملیات و جایگزینی تاندیش تغییر کرده است.اگر جریان مذاب در فرآیند ریخته گری نیاز به کنترل داشته باشد، معمولاً از دو مکانیسم استفاده می شود: جریان مذاب توسط یک پلاگین در داخل مذاب کنترل می شود و جریان مذاب از طریق نازل مذاب توسط یک دروازه کشویی کنترل می شود. سیستم نازل ذوب در برخی از کارخانه های فولاد کنترل جریان مذاب در نازل ذوب انجام نمی شود، بنابراین این قسمت مکانیسم را در نظر نمی گیرد و از نازل ذوب ساده استفاده می شود. در این حالت کنترل جریان مذاب از طریق نازل معمولاً با تنظیم ارتفاع مذاب در نازل به کمک سیستم دروازه کشویی پاتیل انجام می شود.

معمولاً در کارخانه های فولادسازی بزرگ با استفاده از کوره های قوس الکتریکی یا کوره های القایی، توالی های متعدد ریختن یا ریختن مداوم وجود دارد و اگر نازل خاصی در حین ریختن عمر کافی نداشته باشد، در حین کار نیاز به تعویض دارد. در عملیات ریخته‌گری از نازل‌های تاندیش که مجهز به سیستم دروازه‌های کشویی هستند، یعنی صفحات بالایی، میانی و پایینی و نازل‌های قابل تعویض یا تعویض‌کننده‌های نازل تاندیش استفاده کنید. به عنوان مثال وقتی زمان ریختن 20 ساعت است با توجه به اینکه نازل تانیش را نمی توان به طور مداوم به مدت 20 ساعت به طور معمول ریخت، نیاز به تعویض دارد و با توجه به اینکه نازل تانیش پر از مذاب است و سایر خطوط ریزش کار می کنند، نازل جایگزین می شود.همچنین در برخی از آسیاب هایی که به صورت بسته ریخته گری می کنند، از نازل های میانی، یعنی نازل ها یا نازل های SEN یا نازل های ورودی فرعی، بین نازل و قالب استفاده می شود تا جریان مذاب با دهانه تماس پیدا نکند. هوا..
نازل‌های تاندیش گروه پاترون در سبک‌های بلوک و مونتاژ شده در دسترس هستند:

نازل تاندیش زیرکونیا 96%: ریخته گری مداوم تا 12 ساعت
نازل کربن آلومینا تانیش با هسته زیرکونیایی 96 درصد: برای ریخته گری مداوم تا 4 ساعت
نازل آلومینا-زیرکونیا فول کربن تانیش: ریخته گری مداوم تا 4 ساعت
نازل تندیش زیرکونیا 75% با بلوک کاملاً مونتاژ شده: برای ریخته گری مداوم تا 2 ساعت
65% نازل زیرکونیا: ریخته گری مداوم تا 1.5 ساعت
بلوک های رایج مورد استفاده با نازل های Tanish عبارتند از:

خوب مکعب
بلوک گرد خوب


در آسیاب های کوچکتر یا آسیاب هایی با زمان ریخته گری کمتر از 12 ساعت، نازل های چنچر معمولاً استفاده نمی شوند زیرا نازل های تاندیش تا 12 ساعت عمر می کنند. بنابراین در چنین کارخانه هایی بیشتر از نازل های ساده یا ثابت استفاده می شود.در گیاهان کوچکتر و گیاهانی که از نازل های ثابت استفاده می کنند، استفاده از انواع نازل توصیه می شود. برخی از نازل های تندیش دارای نازل زیرکونیایی با بدنه کربن آلومینا هستند که در بلوک چاه یا نشیمنگاه قرار می گیرد. برخی از نازل های تندیش به سادگی از زیرکونیا ساخته شده و در صندلی قرار می گیرند. برخی از نازل های تانیش فقط از کاربید آلومینیوم، مواد افزودنی و زیرکونیا ساخته شده اند. نسبت زیرکونیا در نازل تندیش به زمان ریخته گری و نسبت آن به انبساط نازل بستگی دارد. درصد زیرکونیا در نازل زیرکونیا معمولاً 60 تا 96 درصد است. لازم به ذکر است که برخی از نازل های تندیش از مواد ریخته گری ساخته می شوند اما به طور کلی نازل های تندیش به صورت پرس تولید می شوند. بسته به نوع عملکرد و الزامات، هر دو می توانند مناسب باشند.

علاوه بر نوع و جنس نازل، قطر لوله نازل نیز در انتخاب آن اهمیت دارد. قطر نازل مخزن به اندازه شمش (دال)، شمشال (بلوم) یا دال (دال) تولید شده، سرعت ریخته گری و ارتفاع ذوب در مخزن بستگی دارد. قطر نازل می تواند از 10 میلی متر تا 20 میلی متر متغیر باشد، معمولا در کارخانه های فولادی، قطر نازل 12 میلی متر تا 17 میلی متر است.حتی در گیاهانی با همان نوع و اندازه ثابت، قطر نازل می تواند در طول سال به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی یا کاهش دما متفاوت باشد.

جنس و مشخصات نشیمن یا بلوک نازل تندیش نیز به شکل و نوع نازل تندیش، مدت زمان ریخته گری و شرایط کار آن بستگی دارد. به عنوان مثال، بلوک های چاه برای نازل های ثابت Tandish مکعبی یا استوانه ای هستند. در برخی از کارخانه ها از نازل کربن آلومینا تاندیش به صورت غیر مسدود کننده نیز استفاده می شود که باید ایمنی آن را در نظر گرفت. مواد بلوک نازل تاندیش می تواند آلومینا، کلینکر، کربن آلومینا به صورت فشرده یا بلوک ریخته گری باشد که انتخاب آنها به شرایط عملکرد نازل تندیش بستگی دارد.

نازل تاندیش و کل بلوک را می توان با فشار گذاشت. اگر این دو به طور جداگانه تولید شوند، باید مونتاژ شوند، معمولاً با استفاده از ملات کرومیت که بسیار نسوز است. برخی از کارخانه ها دوست دارند نازل را به صورت کلی بخرند، در حالی که برخی دیگر دوست دارند آن را جداگانه بخرند و در هنگام استفاده آن را در کارخانه مونتاژ کنند.روش دوم در صورت رعایت دستورالعمل‌های مونتاژ می‌تواند مقرون به صرفه‌تر باشد، زیرا برای مونتاژ نازل تندیش و انتقال آن به کارخانه فولاد، به استحکام و پخت بالای نازل و کل بلوک نیاز است. او همچنین از شمش های فولادی ساخته شده یا ملات های ارزان تر استفاده کرد. در هر صورت رعایت اصول ایمنی در مونتاژ بسیار مهم است، زیرا در صورت نشتی مذاب بین نازل و بلوک، خطرات جانی و مالی زیادی را به همراه خواهد داشت.

نازل تندیش در ایران نام های مختلفی دارد. دهانه های شیشه ای تاندیش، دهانه های تاندیش، دهانه های قند و گلدان، یا انواع تمام قد یا نیمه قد، نام های ابتکاری هستند که اگرچه به دلیل نامگذاری نامنظم مستعد خطا هستند، اما مفید هستند.


.

زنجیر های صنعتی سه ردیفه

۱۳ بازديد
زنجیره صنعتی 3 ردیفه
زنجیر صنعتی سه ردیفه از اتصال قطعات کوچک زنجیر با پین ساخته می شود. هنگامی که زنجیر چرخ سنکرونایزر را درگیر می کند، نیرو به چرخ دنده های دیگر منتقل می شود. زنجیر صنعتی ممکن است به خودی خود عامل حرکت باشد، اما در برخی موارد ممکن است علت حرکت ابزار دیگری باشد. زنجیرهای صنعتی بسته به اندازه و گام، استحکام کششی بالایی دارند، کنترل می شوند و رها نمی شوند.
زنجیرهای صنعتی یکی از مهمترین ابزارهای انتقال نیرو هستند. زنجیرهای 3 ردیفه به دلیل قدرت انتقال بالا به دلیل زنجیر 3 ردیفه و مشخصات فنی خاص در بسیاری از کاربردها در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. زنجیرهای صنعتی در ابعاد و انواع مختلفی تولید می شوند و در مدل های تک، دو و چند ردیفه تولید می شوند.

رایج ترین مواد مورد استفاده در زنجیره های صنعتی فولاد ضد زنگ و فولاد کم یا پر کربن است. در زنجیره های صنعتی از پوشش هایی مانند گالوانیزه برای محافظت از زنجیر استفاده می شود. روکش گالوانیزه عمر مفید زنجیره را افزایش می دهد و گاهی اوقات از زنجیره تفلون ساخته می شود.مشخصات فنی زنجیره صنعتی 3 ردیفه سایز 100
زنجیر صنعتی 3 ردیفه سایز 3-100 (3-20A) بر اساس بالاترین استانداردهای جهانی ISO 606، DIN 8188 و AISI B29.1 طراحی و تولید شده است. این استانداردها مشخصات فنی و کیفیت زنجیره را تعیین می کند. این استاندارد یافتن قطعات مورد نیاز را برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در زنجیره صنعتی آسان می کند. برای این منظور مقاله زیر حاوی جدول مشخصات زنجیر و عکس کاتالوگ زنجیر سه ردیفه صنعتی سایز 100 جهت دسترسی آسان به مشخصات فنی زنجیر صنعتی سه ردیفه سایز 100 می باشد. زنجیر.



هر زنجیره صنعتی
از زنجیر صنعتی فولادی استفاده نکنید
زنجیره صنعتی تفلون
زنجیر صنعتی ضد آب
زنجیره بلند صنعتی
زنجیره صنعت پایه طولانی
نوار نقاله زنجیری صنعتی
زنجیر در دو مدل 1 ردیفه و 2 ردیفه و در برخی موارد حتی 3 ردیفه موجود می باشد.

برای اتصال تمام زنجیرها به هم یک پین لازم است.

زنجیرهای صنعتی می توانند به طور مستقل حرکت کنند یا باعث حرکت های مختلف ابزار شوند.
.