پاپینگ

۱۵ بازديد
اتصالات یا اتصالات لوله (اتصالات)
اتصال، تغییر مسیر، بستن خطوط، تغییر اندازه و غیره در خطوط لوله. زانوها، فلنج ها، کوپلینگ ها و شاخه ها (Boss) جزو اتصالات محسوب می شوند. بسته به نوع اتصال، اعم از جوشی، قطع یا آجدار و همچنین میزان فشار کاری، نوع اتصالات نیز متفاوت است. با توجه به نسبت فشار خطوط (Pressure Rating) استانداردهای مختلفی برای اتصالات تعریف شده است. به عنوان مثال، ASME B16.9 برای انشعابات عمومی مناسب است، در حالی که ASME B16.31 دارای مقرراتی برای خطوط فشار قوی است.
از آرنج برای چرخش 90 یا 45 درجه جریان استفاده می شود. اما در کنار این ابعاد، آرنج هایی با طرح های خاص و انواع غیر معمول نیز به سفارش ساخته می شود. اتصالی که باعث می شود ورودی های جریان 180 درجه معکوس شوند،"معکوس" نامیده می شود که به عنوان مفصل پاپینگ طبقه بندی می شود. از برگشت ها در ساخت کویل های مبدل حرارتی و مخازن هواکش استفاده می شود.

انواع پاپینگ لوله

بسته به شعاع چرخش، دو نوع زانویی تولید و عرضه می شود، شعاع بلند و کوتاه (Long-Radius، Short-Radius).زانوهای شعاع بلند با شعاع ⅕ برابر با قطر اسمی لوله و اندازه های ¾ و بالاتر و زانوهای شعاع کوتاه با شعاع برابر با قطر اسمی لوله. استاندارد ASME B16.9 برای شعاع بلند و ASME B16.28 برای شعاع کوتاه ابعاد استاندارد را ارائه می دهند. نوع زانویی 90 درجه اندازه لوله را تغییر می دهد و جهت آن را تغییر می دهد که به آن زانویی کاهش می گویند. شعاع آرنج کاهنده ⅕ قطر اسمی انتهای بزرگتر است.

کاهش زانو

میتر
برای لوله کشی کم فشار بزرگتر از 10 اینچ که افت فشار حیاتی نیست، می توان با استفاده از لوله های متعددی که زاویه 90 درجه ایجاد می کنند، این کار را انجام داد. میترها می توانند از دو، سه یا چند قطعه ساخته شوند. هرچه تعداد قطعات بیشتر باشد، مقاومت هیدرولیکی میتر کمتر است. به طور کلی، مقاومت جریان یک میتر سه تکه تقریباً دو برابر یک زانویی با شعاع بلند معادل است، اما از نظر اقتصادی، میتر نسبت به زانویی مشابه مقرون به صرفه تر است.

لوله های میتر

نحوه نمایش متر روی نقشه:

اره MITREBEND BE 15 4 برش.9 میلی متر THK 56 اینچ

به معنای یک میتر چهار تکه با انتهای پخ به ضخامت 15.9 میلی متر و 56 اینچ است.

لوله
سه راهی برای انشعاب خطوط اصلی استفاده می شود. شاخه حاصل ممکن است زاویه 90 درجه داشته باشد و بر 45 درجه تقسیم شود.

تی شرت کله گاو

لوله

با توجه به اندازه لوله انشعابات به سه دسته تقسیم می شود:

همان تی

اگر قطر شاخه برابر با قطر خط اصلی باشد به آن سه راهی مساوی یا سه راهی راست می گویند.

همان تی


در این نوع چرخ دنده، سایز شاخه ای کوچکتر از اندازه چرخ دنده اصلی است، به آن دندان دنده نیز می گویند.

تبدیل تی


تی شرت کله گاو

نوع دیگری از سه راهی که کاربرد خاصی دارد، Bullhead است که قطر ثانویه آن بیشتر از قطر اولیه است و به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. هنگام کاهش دندانه ها، قطر انشعاب نباید کمتر از نصف قطر لوله اصلی باشد.

تی شرت کله گاو

نوع دیگری از سه راهی که کاربرد خاصی دارد، Bullhead است که قطر ثانویه آن بیشتر از قطر اولیه است و به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد.هنگام کاهش دندانه ها، قطر انشعاب نباید کمتر از نصف قطر لوله اصلی باشد.



انواع دیگری از چنگال ها با استفاده از روش Bonney Forge ساخته می شوند که عبارتند از:

اتصالات WELDOLET
ارتباطات اجتماعی
اتصالات TREDOLET
جایی در آرنج
اتصالات LATROLET
اتصالات CAP
اتصالات WELDOLET چیست؟

این یک انشعاب روی لوله اصلی است که در لوله قرار می گیرد و یک شاخه کوچکتر را 90 درجه از خط اصلی می گیرد. محدوده کاربرد این نوع شبکه برای سایز لوله از ⅜ اینچ تا 60 اینچ می باشد. واژه WELDOLET مخفف WELD OUTLET است. روی لوله اصلی به سمت منحنی شیر جوش داده می شود و لوله انشعاب با چرخ به انتهای عقب آن جوش داده می شود. این شاخه بر اساس استاندارد ASME B16.25 ساخته شده و معمولاً برای ساخت آن از متریال ASTM A 105-A 350-A 182 استفاده می شود.

اتصالات WELDOLET

اتصالات SOCKOLET چیست؟
ارتباطات اجتماعی

این اتصال همانند اتصال WELDOLET است با این تفاوت که شبکه ثانویه با اتصال بی صدا به آن متصل می شود، سمت منحنی سوکت به لوله اصلی جوش داده می شود و لوله شبکه وارد پریز می شود. از طرفی قسمت بیرونی بین لوله و سوکت جوش داده شده است.SOCKOLET مخفف SOCKET OUTLET است.

محدوده کاربرد این اتصال به فشار کاری بستگی دارد و اندازه آن مطابق ASME B16.11 می باشد. منشعب شده برای گریدهای ⅛ اینچ تا 4 اینچ تا سه هزار پوند و قابل استفاده برای گریدهای ¼ اینچ تا 2 اینچ تا شش هزار پوند.

اتصال THREADOLET چیست؟

از این اتصال برای گرفتن انشعاب از خط لوله نیز استفاده می شود و لوله انشعاب که برای نصب سمت خم شده باید به لوله اصلی جوش داده شود به داخل تردولت رفته و با پیچ بسته می شود. این اتصال برای انشعابات از ⅛ تا 4 اینچ استفاده می شود و ساخت آن بر اساس استاندارد ASME B1.20.1 می باشد.

یک اتصال THREADOLET

اتصال ELBOWLET چیست؟

گیربکس نصب شده روی آرنج (پرتو بلند یا کوتاه). این اتصال نیز به سه نوع SOCKET SOLDER، BRACKET SOLDER و threaded تقسیم می شود.

شرکت وابسته LATROLET چیست؟

از این نوع اتصال برای گرفتن انشعاب 45 درجه از لوله استفاده می شود که همگی به لوله اصلی جوش داده می شوند و به صورت WELDOLET و SOCKOLET و همچنین RHREADOLET برای اتصال به لوله انشعاب ساخته می شوند.ویژگی های این نوع اتصال به شرح زیر است:

انتهای برش در ASME B16-25
برای نوع "بی صدا" ASME B 16-11
نوع رزوه طبق استاندارد ANSI B1-20-1
کلاه لبه دار

درپوش لوله یا کلاهک

CAP برای مسدود کردن انتهای رشته ها استفاده می شود. این اتصال مانند سایر اتصالات در سه حالت SWITCHING، ROSSECK SWITCHING و THREADING پیاده سازی می شود. یک کلاهک پیچی که به صورت خارجی وصل می شود، PLUG نامیده می شود. شاخه ها مربع، شش ضلعی و گاهی گرد هستند.

لوله های دوشاخه (PLUG).

کاهنده

وقتی می خواهیم دو لوله را با قطره های مختلف به هم وصل کنیم از REDUCER استفاده می کنیم. کاهنده ها به دو صورت متحدالمرکز (CC:CONCENTRIC) و خارج از مرکز (ECC:ECCENTRIC) ساخته می شوند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.