خازن چیست؟

۱۹ بازديد
 
در مقاله قبلی به بررسی فیوز پرداختیم. در این مقاله به سوال "خازن چیست؟" پاسخ می‌دهیم و انواع آن را بررسی میکنیم.
 

خازن چیست؟
این قطعه ای است که برای ذخیره انرژی الکتریکی (ولتاژ) توسط یک میدان الکترواستاتیک (بار الکتریکی) در مدار استفاده می شود و از آنجایی که بار الکتریکی در خازن ذخیره می شود، می توان از آن برای ایجاد یک میدان الکتریکی یکنواخت و پایدار استفاده کرد. خازنها همچنین به عنوان فیلتر استفاده می شوند زیرا سیگنال های AC یا AC را به راحتی عبور می دهند، اما سیگنال های مستقیم یا DC را مسدود می کنند.

خازن یا خازن که ابتدای کلمه خازن است با حرف C مشخص می شود واحد ظرفیت خازن فاراد است و ظرفیت خازن طبق فرمول زیر بدست می آید.

ساختمان خازن:
خازن از دو صفحه فلزی موازی (روی رسانا، آلومینیوم، نقره) تشکیل شده است که بین صفحات هوا یا عایق (دی الکتریک مانند کاغذ، میکا، پلاستیک، سرامیک، اکسید آلومینیوم، اکسید تانتالیوم) وجود دارد. در ادامه به بررسی انواع خازن و همچنین بررسی کاربرد خازن می‌پردازیم.



انواع خازن
  • عدس
  • سرامیک
  • الکترولیت (آلومینیوم، تانتالیم)
  • ورق خازن (کاغذ و پلاستیک)
  • میکا
  • نفت و گاز
  • متغیر خازن


لنز خازن
لنز خازن با ابعاد کوچک مانند یک لنز! هیچ قطب مثبت و منفی (خازن polarized) که دارای محدوده پیکوفاراد و نانوفاراد باشد وجود ندارد. و هر چه سطح خازن بالاتر باشد، اندازه آن بزرگتر است.
روی لنز خازن اعدادی نوشته شده است که ظرفیت آن را می توان به دست آورد.
به عنوان مثال، اگر با خازن 473 نوشته شده است، دو رقم اول (47) را بگیرید و دو رقم اول را در مقابل دو رقم اول صفر قرار دهید.اگر عدد روی خازن مشخص نیست، لطفا ظرفیت آن را با متر خازن یا مولتی متر خازن یا LCR متر تست کنید.سرامیک خازن
انواع دیگر خازن های قطبی (خازن های خشک) خازن های سرامیکی هستند که مواد دی الکتریک آنها سرامیک است و چون ثابت دی الکتریک سرامیک ها زیاد است، این نوع خازن یک عایق عالی است و می تواند ظرفیت های بالایی به کوچکی میکروفاراد در ابعاد کوچک داشته باشد. همچنین ولتاژ کاری این نوع خازن بالاست.

الکترولیت خازن
خازن های الکترولیتی یا شیمیایی، بر خلاف خازن های لنز، دارای قطب منفی مثبت هستند و عموما در محدوده میکروفاراد قرار دارند. ظرفیت خازن و ولتاژ قابل تحمل خازن روی آن نوشته شده است و هنگام استفاده در مدار باید به خازن توجه ویژه ای داشت. انواع خازن الکترولیتی، آلومینیومی و تانتالیومی هستند. یکی از مهمترین کاربردهای این خازن در مدار یکسو کننده دیود به عنوان فیلتر و کوپلینگ در مدار بایاس ترانزیستور است.
روی بدنه خازن نواری با رنگ مخالف وجود دارد که حاوی علامت "منفی" برای نشان دادن پایه منفی است. یک نیم دایره سیاه روی صفحات بکشید تا پایه منفی مشخص شود تا زمان لحیم کاری نادرست رخ ندهد.

اندازه گیری ولتاژ خازن با مولتی متر
برای اندازه گیری ولتاژ در خازن، خازن باید با بارهای الکتریکی شارژ شود، بنابراین مدار باید روشن باشد و ولتاژ باید به خازن برسد. سپس سلکتور مولتی متر را روی ولتاژ DC قرار دهید و پروب قرمز رنگ را به قطب مثبت خازن و پروب مشکی را به قطب منفی خازن وصل کنید سپس عدد مولتی متر را بخوانید.
توجه: لطفاً پایانه های مثبت و منفی را برای تخلیه خازن که تازه تخلیه شده است وصل کنید.
تانتان خازن نیز نوعی الکترولیت خازن است که به دلیل اندازه کوچک و ظرفیت بالا قیمت بالاتری دارد. در نوع جدیدتر خازن، ولتاژ و ظرفیت روی بدنه نوشته شده است، اما مدل های قدیمی از کد رنگ استفاده می کنند.
جهت دریافت مشاوره رایگان، استعلام قیمت خازن و یا خرید خازن با شماره 02191034000 تماس حاصل نمایید.
بلبرینگ
تا كنون نظري ثبت نشده است
برای ارسال نظر باید ابتدا وارد پنل کاربری خود شوید
جهت عضویت اینجا کلیک نماید و یا برای ورود اینجا کلیک نمایید