دستگاه جوش اینورتر

۱۵ بازديد
دستگاه جوش اینورتر چیست؟
چه تفاوت هایی با سایر انواع دستگاه های جوش وجود دارد؟ منابع برق جوش، از ژنراتور گرفته تا ژنراتور ترانسفورماتور، هر کدام مزایا و معایب خود را دارند، اما همچنان در صنعت جوشکاری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما اکنون فناوری جدیدی به نام دستگاه جوش اینورتر ظاهر شده است، عصر جدیدی در صنعت جوشکاری.

مدتی است که این فناوری در حال توسعه جای خود را در کشورهای صنعتی باز کرده است و در کشور ما نیز اخیراً تولید و استفاده از دستگاه های جوش اینورتر رواج زیادی پیدا کرده است و سازندگان داخلی به دلیل اینکه تامین کنندگان خوبی در زمینه تولید هستند، توانایی تولید را دارند. تولید در کشور دوست ما رشته کابل های پسوند، کابل های فرمت، کانکتورهای اکستنشن، کابل های برق و بردهای الکترونیکی آزمون خود را پس داده است. با توجه به مزایای فراوان این فناوری می توان امیدوار بود که این فناوری در آینده نزدیک سهم بیشتری از بازار را در زمینه تجهیزات جوشکاری به دست آورد.

دستگاه جوش اینورتر چیست؟
دستگاه جوش اینورتر چیست؟ نوعی دستگاه جوش با تکنولوژی مدرن و پیشرفته است که برق آن قابلیت تامین جریان بالا برای جوشکاری را دارد.کابل برق ورودی دستگاه جوش اینورتر از نوع جریان شهری 220 ولتی AC تک فاز دو سیمه است که توسط یک سری کلید به جریان متناوب مستقیم تبدیل می شود. جریان و ولتاژ خروجی دستگاه جوش اینورتر قابل تنظیم است و در طول فرآیند جوشکاری توسط جریان خروجی دستگاه جوش کنترل می شود. دستگاه جوش اینورتر از آخرین تکنولوژی روز دنیا بهره می برد و نسبت به دستگاه جوش ترانسفورماتور بسیار فشرده و سبک است و برق بسیار کمتری مصرف می کند.

انواع دستگاه جوش اینورتر

دستگاه جوش برقی
دستگاه جوش CO2
دستگاه جوش CO2 دو پالس
دستگاه جوش آرگون
دستگاه جوش آرگون AC/DC
دستگاه جوش آرگون پالس

تفاوت بین دستگاه جوش اینورتر و یکسو کننده چیست؟

اینورتر همانطور که گفته شد نسل جدیدی از تجهیزات جوشکاری است. در واقع عناصر الکترونیکی هستند که جریان متناوب برق شهری را به جریان مستقیم با فرکانس بالا تبدیل می کنند. همچنین فرکانس و سطح ولتاژ را می توان با استفاده از تقویت کننده ها به هر سطح دلخواه تغییر داد. این ابزار تک فاز و سه فاز می باشد. همچنین این دستگاه در مصارف کوچک و سبک مانند کارگاه های جوشکاری کاربرد دارد و به ویژه در بخش نصب و راه اندازی موثر است.اما یکسو کننده ها، مانند ترانسفورماتورها، برای کاربردهای سنگین استفاده می شوند، با این تفاوت که جابجایی آنها راحت تر است. یکسو کننده ها در ماشین های جوشکاری بزرگ که از دو قسمت اینورتر و ترانسفورماتور تشکیل شده اند، قرار می گیرند. همچنین میزان جریان گرفته شده توسط اینورترها در هنگام کار 18 تا 22 آمپر می باشد. در مقابل، یکسو کننده ها گاهی اوقات بیش از 25 آمپر مصرف می کنند و باعث نوسانات برق می شوند.

عملکرد دستگاه جوش اینورتر

برق شهری که می تواند سه فاز یا تک فاز باشد ابتدا به منبع برق با فرکانس 50 تا 60 هرتز تغذیه می شود و سپس با فرکانس کیلوهرتز به برق تبدیل می شود. در این مرحله واحد اینورتر دستگاه وارد شده و توان الکتریکی به جریان موج مربعی با فرکانس جریان مستقیم تبدیل می شود و در نهایت پس از عبور از مبدل های هسته فریت جریان تولید می شود.



فناوری IGBT چیست؟
IGBT مخفف Insulated Gate Bipolar Transistor است که وظیفه آن افزایش فرکانس است و این امر توجه سازندگان دستگاه های جوش اینورتر را به خود جلب کرده است.استفاده از این فناوری باعث کاهش اندازه، وزن و مصرف انرژی شده است (تا 95 درصد اتلاف انرژی و 40 تا 50 درصد کاهش بار).

مزایا و معایب جوشکاری اینورتر در عمق
مزیت اصلی دستگاه جوش اینورتر اندازه کوچک و وزن سبک آن است که آن را به ابزاری قابل حمل تبدیل می کند که می توان آن را مانند یک کیسه حمل کرد. در جوشکاری اینورتر از مبدل های بسیار کوچک تری نسبت به دستگاه های جوشکاری قدیمی استفاده می شود، به همین دلیل است که آنها سبک، فشرده و در نهایت قابل حمل هستند. این تفاوت باعث می شود که از اینورترها در فضاهای تنگ استفاده شود که دستگاه های جوش سنتی همیشه با آن مشکل داشته اند.

علاوه بر این، اینورتر جوشکاری به نیروی کمتری برای کارکردن نیاز دارد و می توان از آن با برق خانگی استفاده کرد. نیاز برق کم به اینورتر جوشکاری اجازه می دهد تا به هر پریز برق معمولی وصل شود و شروع به کار کند. در این مدل ها بر خلاف دستگاه های جوش سنتی نیازی به برق سه فاز و صنعتی نیست.

مصرف کمتر انرژی به معنای صرفه جویی بیشتر در هزینه های برق است. همچنین در مقایسه با دستگاه های جوش سنتی، جوش اینورتر می تواند نوسانات برق را بهتر تحمل کند و البته عملیات جوشکاری را سریعتر و بهتر انجام دهد.از آنجایی که اینورتر جوشکاری جریان خروجی ثابتی دارد، امکان تنظیم جریان خروجی را به کاربر می دهد و کاربر می تواند جریان خروجی را با توجه به قطعه کار و نوع جوش تنظیم کند. به عنوان مثال، گاهی اوقات در جوشکارهای MIG، تنظیم ثانویه قدرت کافی را تامین نمی کند و مرحله سوم بیش از حد است. در چنین مکان هایی قیمت اینورتر جوشکاری تعیین می شود.

ناگفته نماند که اینورترهای جوشکاری کاملترین ابزار جوشکاری هستند و بهترین گزینه برای انواع عملیات جوشکاری نیستند. در واقع اینورتر جوشکاری به لطف تجهیزات الکترونیکی پیشرفته خود می تواند با ولتاژ کمتری کار کند. این ادعا تا حدودی درست است، اینورترهای جوشکاری ضعیفتر از ترانسفورماتورهای جوشکاری هستند و در نتیجه ضعیفتر و طول عمر کمتری دارند.
از طرفی دستگاه های جوش سنتی ساختار ساده ای دارند و در عملیات جوشکاری مداوم و طولانی قابل اعتماد هستند. می توان گفت دستگاه های جوش سنتی در دراز مدت سرمایه گذاری ارزان تری هستند، مگر اینکه وزن، اندازه و ظاهر مهم باشند. البته انتخاب نوع و مدل تجهیزات جوش بستگی به نوع کار و کلی عملیات جوشکاری شما دارد.

با توجه به تمامی توضیحات؛. اگر به دنبال امکانات و ویژگی هایی مثل قابل حمل بودن و امکان کار با برق خانگی برایتان اهمیت دارد و از دید مالی به قضیه نگاه نمیکنید، اینورتر جوشکاری بهترین انتخاب شما خواهد بود. اینورترهای جوشکاری شاید بهترین گزینه برای انواع عملیات جوشکاری نباشند اما مطمئنا یک پیشرفت چشمگیر در جوشکاری و صنایع مرتبط با آن محسوب می شوند.

در حال حاضر تکنولوژی IGBT مدرن ترین فناوری در تولید اینورتر جوشکاری محسوب می شود و بیشتر تولید کنندگان ابزار برقی و برندهای مطرح جهان اینورترهای خود را به آن مجهز نموده اند.

برخی از ویژگی های دستگاه جوش اینورتر چیست؟
• دارای جوش بدون قطع و وصل (جوش زنجیره ای) می باشد
• ایجاد حوزچه جوش و قوس الکتریکی مناسب
• فاقد هرگونه آلودگی صوتی می باشد
• امکان کنترل جریان در هنگام جوشکاری نسبت به نیاز کاربر
• بازدهی و قدرت بالا، سبک و کم حجم
• امکان جوشکاری به وسیله انواع الکترودهای رتیلی، قلیایی، سلولزی و انواع سیم و فیلرهای جوشکاری

راهنمای خرید دستگاه جوش
اگر به دنبال خرید یک دستگاه جوش اینورتر هستید نکاتی وجود دارند که قبل از اقدام به خرید باید به آنها توجه نمود.چه برای مصارف خانگی و چه صنعتی، دستگاه جوش باید با توجه به قابلیت ها و نیازهای مصرف کننده طراحی شود.

جوشکاری اتصال دو فلز غیر مشابه با ذوب هر دو یا فلز دیگری به عنوان پرکننده و چسب است. در جوشکاری قوس الکتریکی، قوس بین الکترود و فلز قطعه کار در واقع باعث ذوب شدن الکترود می شود (الکترود در واقع رابط بین دو قسمت است). روشی که دستگاه جوش عملا کار می کند این است که جریان متناوب (AC) با ولتاژ بالا و شدت جریان پایین را می پذیرد و سپس آن را به جریان مستقیم (DC) با ولتاژ پایین و شدت جریان بالا تبدیل می کند. دستگاه های مختلف قادر به تولید جریان های مختلف هستند. . هر چه جوش مورد نیاز کاربر قوی‌تر باشد و هر چه دستگاه بیشتر در مناطق صنعتی و کارگاهی استفاده شود، احتمال تولید شار باله‌ها بیشتر می‌شود. شدت جوش مورد نیاز ما با ضخامت قطعه کار ارتباط مستقیم دارد.
.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.