کابل نسوز

۱۲ بازديد
سیم و کابل سیلیکونی چیست؟
بسیاری از سیم ها و کابل ها توسط شرکت های مختلف تولید می شوند که هر کدام دارای پوشش خاصی از مواد مختلف هستند. در این میان یکی از پرفروش ترین سیم ها سیم و کابل سیلیکونی است که نسبت به سیم های دیگر دارای ویژگی های خاصی است که در این مطلب به معرفی این سیم و کابل ها می پردازیم.

انواع سیم و کابل های موجود در بازار دارای روکش های پی وی سی و سیلیکونی هستند که هر کدام ویژگی های متفاوتی دارند. در عین حال استفاده از سیم و کابل سیلیکونی در هر شرایطی بی خطر است زیرا مزایای زیادی دارد. انواع سیم ها و کابل های سیلیکونی ضد اشتعال با سیلیکون روکش شده اند. این عنصر شیمیایی شباهت زیادی به فلز دارد و در برابر دمای بالا و زیر صفر مقاومت خوبی دارد و بهترین عایق سیم و کابل برق محسوب می شود. سیم ها و کابل های سیلیکونی در محدوده دمایی 60- تا 300 درجه مقاومت خوبی دارند و می توانند بسیار انعطاف پذیر باشند.
سیم و کابل نسوز چیست؟
کارخانه های شیمیایی و پالایشگاه های نفت بیشترین نیاز را به سیم و کابلی دارند که در برابر دمای بالا مقاومت کنند.زیرا در این صنایع دستگاه هایی وجود دارند که با مصرف گرمای زیادی نیاز به کار دارند.

مزایای استفاده از سیم ها و کابل های مقاوم در برابر شعله

این سیم ها در برابر مواد شیمیایی، رطوبت، روغن های مختلف مقاوم بوده و بادوام هستند. همچنین این سیم ها و کابل ها در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید بسیار مقاوم بوده و فرسوده نمی شوند و پتانسیل آتش سوزی ندارند.

ویژگی های انواع سیم و کابل سیلیکونی
سیم سیلیکونی می تواند یک یا دو کلاهک داشته باشد که درپوش بالایی آن از سیلیکون ساخته شده است. در عین حال کابل سیلیکونی دارای چندین رشته سیم با دو روکش است و پس از پوشش داخلی اتصال سیم ها، روکش دوم از سیلیکون ساخته شده است. لازم به ذکر است که عموماً پوشش داخلی سیم و کابل از شیشه می باشد.


دلیل اصلی محبوبیت سیم ها و کابل های سیلیکونی مقاومت آنها در برابر دماهای بسیار بالا است. این سیم ها و کابل ها در بسیاری از کارخانه ها و صنایعی که دارای دستگاه هایی هستند که برای کارکردن به دمای بالا نیاز دارند استفاده می شود.این کابل ها و سیم ها نه تنها برق را به دستگاه ها می رساند بلکه از جان کارگران محافظت می کند و احتمال آتش سوزی و گسترش آن را به صفر می رساند.

مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مانند مناطق مرطوب، خشک و بیابانی، ولتاژ بالا، نفوذپذیری بالا در برابر اجسام مختلف، رشد قارچ در آنها، دود کم، غیر سمی بودن، انعطاف پذیری بالا، در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید از ویژگی های این سیم ها می باشد. پایداری، استفاده طولانی مدت، مقاومت در برابر فرسایش، مواد شیمیایی، اسیدها، روغن ها، نمک ها و غیره.

درست است که سیم ها و کابل های سیلیکونی مختلف غیر قابل اشتعال هستند اما در صورت آتش سوزی نسبت به حریق نفوذناپذیر بوده و از سرایت آن به مناطق دیگر جلوگیری می کنند. لازم به ذکر است که این سیم ها می توانند حرارت های لحظه ای و پیوسته مستقیم و غیرمستقیم را به خوبی تحمل کرده و شکسته نشوند.

باید گفت این کابل های ضد حریق وزن سبک و جابجایی آسانی دارند و در صنایع مختلف قابل استفاده هستند. البته باید توجه داشت که همه انواع سیم و کابل های سیلیکونی قابل بازیافت نیستند و قیمت تمام شده آنها بیشتر از سیم و کابل PVC است.کابل مقاوم در برابر حریق یکی از پرکاربردترین و ضروری ترین کابل ها در ساخت و ساز ساختمان می باشد. این کابل ها ایمنی بالایی در برابر حرارت و آتش دارند، دود کمی دارند و از پخش شعله جلوگیری می کنند.

کابل های ضد حریق در برابر تغییرات دما کاملا مقاوم بوده و فاقد هرگونه گاز کشنده (هالوژن) هستند. این کابل مانند کابل ابزار دقیق، کابل کنترل، کابل برق، کابل فشار قوی، کابل جرقه زن و غیره است.

کابل های نسوز باعث افزایش سطح ایمنی، جلوگیری از خسارات جانی و مالی و همچنین با رعایت اصول علمی و فنی در ساخت و توسعه شبکه های برق، شبکه ها و سیستم های اعلام حریق از نظر نوع و پایداری مصالح و ... می شود. مورد استفاده در ساختار آنها در برابر آتش مقاوم هستند.
دو دلیل اصلی برای تقاضا برای کابل های مقاوم در برابر آتش وجود دارد. اول اینکه کابل برق در محل نصب و راه اندازی در معرض دمای بالا، گرما یا آتش سوزی قرار می گیرد و ثانیا کابل سالم می ماند و در مواقع اضطراری مانند آتش سوزی به کار خود ادامه می دهد. کاربرد قابل توجه این کابل ها سیستم های حفاظت و اعلام حریق، سیستم های اعلام حریق و ارتباطات صوتی است.این نوع کابل ها معمولا در صنایع پتروشیمی، تولید سیمان، نیروگاه ها، صنایع دفاعی، صنایع نفت و گاز، واگن های راه آهن، کارخانه های خودروسازی، کوره ها، صنایع لوازم گرمایشی، کارگاه ها و ریخته گری ها، تجهیزات پزشکی، سیم کشی هواپیما استفاده می شود. ، لوازم آشپزخانه، تجهیزات آزمایشگاهی استفاده می شود. از پرکاربردترین کابل های نسوز می توان به کابل نسوز شیلددار و کابل نسوز سیلیکونی اشاره کرد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

استاندارد کابل مقاوم در برابر آتش
با توجه به اینکه سیم ها و کابل های مقاوم در برابر حریق مورد استفاده در ساختمان ها یکی از مهم ترین اشیاء ساختمان ها هستند، باید استاندارد خاصی داشته باشند تا بتوانند تا انتها دوام داشته باشند و زمان بیشتری برای اطمینان از عملکرد بهتر در مواقع اضطراری مانند آتش سوزی داشته باشند.

بنابراین سیم و کابلی که انتخاب می کنیم باید مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی باشد. این استانداردها شامل ابعاد فیزیکی و شیمیایی، اندازه سطح مقطع، درصد خلوص سیلیکون، استحکام کششی، تحمل دما و غیره می باشد. تعیین می کند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.