ابزار دقیق چیست و چه کاربردی دارد؟

۱۴ بازديد
در این مقاله به بررسی کامل تجهیزات ابزاردقیق می‌پردازیم و به سوال "ابزار دقیق چیست؟" پاسخ میدهیم. همچنین میتوانید با مراجعه به وبسایت پارس خورشید اطلاعات بیشتری از تجهیزات ابزار دقیق بدست آورید.

ابزار دقیق چیست؟
ابزار دقیق زیرساختی برای اتوماسیون و سیستم کنترل شامل ابزارهایی مانند فلومتر، کنترل کننده جریان، کنترل کننده فشار، پمپ، ژنراتور آشکارساز گاز، راکتور آزمایشگاهی و غیره است. به کمک این ابزار اندازه گیری، انتقال، نمایش، ثبت و کنترل پارامترهای فیزیکی مهم مانند دما، فشار، دبی، سطح سیال و ... به صورت دقیق امکان پذیر است. در ادامه به بررسی انواع ابزار دقیق و کاربرد ابزار دقیق می‌پردازیم.

ابزار دقیق را می توان به دو نوع طبقه بندی کرد

  • از نظر نوع عملکرد این ابزار. به عنوان مثال، ابزارهایی که دما یا فشار و رطوبت یا سطح را کنترل می کنند، به عنوان کنترل کننده شناخته می شوند، همچنین ابزارهایی برای نمایش این مقادیر، به نام گیج یا نمایشگر، و ابزارهایی برای انتقال اطلاعات مقادیر به شکل سیگنال، استاندارد هستند که فرستنده هستند.


  • ابزار دقیق را می توان از نظر پارامتری که ابزار باید روی آن کار کند نیز دسته بندی کرد. به عنوان مثال، اجزای مرتبط با دما ابزار دقیق، مانند کنترل کننده های دما، فرستنده های دما، و دماسنج ها یا نمایشگرهای دما، گیج های فشار، فلومترها یا فلومترها، فلومترها یا فلومترها، نشانگرهای سطح یا مواد داخلی مخازن و ابزارهای کنترل و نظارت دقیق آنها، سرعت سنج، رطوبت سنج. ابزار و غیره که در.



انواع تجهیزات ابزار دقیق

1. سنسور

هر وسیله ای که بتواند کمیت های فیزیکی را اندازه گیری و به الکتریسیته تبدیل کند حسگر نامیده می شود. وظیفه سنسور دما اندازه گیری مقدار دما و تبدیل آن به سیگنال الکتریکی است.

2. فرستنده

فرستنده ها عموماً به عنوان دستگاه هایی شناخته می شوند که سیگنال ها را در یک آرایه اندازه گیری (حسگر)، تبدیل و تقویت می کنند. ترانسمیترها وسایلی هستند که در فرآیندهای صنعتی بزرگ کاربرد زیادی دارند زیرا فاصله فرستنده تا اتاق کنترل بسیار زیاد است و در این شرایط فقط استفاده از فرستنده منطقی به نظر می رسد.

3. مبدل

مبدل ها در واقع مبدل سیگنال های خروجی سنسور به سیگنال های استاندارد هستند، به عنوان مثال استفاده از ترموکوپل با خروجی میلی ولت در صنعت کاملا اشتباه بود، بنابراین در این موارد می توان از مبدل ترموکوپل به میلی ولت استفاده کرد.سیگنال 0-10 ولت . . مبدل ها یک مبدل کامل هستند.

4. صفحه نمایش

برای نمایش پارامترهای اندازه گیری شده ابزار دقیق باید از صفحه هایی با ورودی های استاندارد استفاده شود. به عنوان مثال، برای نمایش مقدار فشار یک سنسور یا مقدار دمای اندازه گیری شده توسط سنسور، باید از مانیتورهایی استفاده شود که از همان سنسور یا ورودی های استاندارد مانند 0-10 ولت، 4-20 میلی آمپر پشتیبانی می کنند.

5. کنترل کننده

مرحله بعدی اندازه گیری کنترل است، فرض کنید در فرآیندی که می خواهید دمای یک مخزن آب را کنترل کنید، عناصر و تجهیزاتی که برای انجام این کار لازم است عبارتند از: کنترل کننده، فرستنده دما و کنترل، حتی اگر مقدار انرژی گرمایش را کنترل کنید که می تواند گرمای آتش باشد که گاز ورودی را کنترل می کند یا منبع انرژی می تواند گرمای بخار باشد که سرعت جریان بخار را کنترل می کند.

6. عنصر نهایی

همانطور که از نام آن مشخص است، مرحله نهایی هر فرآیند توسط عنصر نهایی (البته اگر فرآیند کنترلی باشد) انجام می شود که در فرآیندهای مختلف این عنصر نهایی متفاوت است. در یک فرآیند عنصر نهایی ممکن است یک شیر کنترل، در فرآیند دیگر ممکن است یک موتور الکتریکی، در فرآیندی دیگر ممکن است یک جک پنوماتیک و هیدرولیک و غیره باشد. عملگرها در واقع عنصر نهایی هستند.


جهت دریافت مشاوره رایگان، استعلام قیمت ابزار دقیق و یا خرید ابزار دقیق با شماره 02191034000 تماس بگیرید.
 
 
Double-click
 
Select to translate
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.