شین مسی

۱۲ بازديد
شین مسی چیست؟
شین یک متوازی الاضلاع مستطیلی است که از مس یا آلومینیوم ساخته شده است.

این قطعه در داخل تابلو برای انتقال جریان به قسمت های مختلف تابلو استفاده می شود.

(در مجالس هر گاه شاین ذکر می شود منظور لاستیک های مسی است). در زیر به بررسی انواع شینه های مسی مورد استفاده در صنعت تابلو می پردازیم.

تمام ژنراتورها، ترانسفورماتورها، سیم ها و کابل ها در یک نیروگاه یا پست برق دارای ولتاژ یکسانی هستند و برای هر فاز توسط هادی هایی به نام قطب یا شینه به هم متصل می شوند.

در یک باس تمام انرژی ژنراتورها، ترانسفورماتورها یا هر دو به هم متصل است و از آنجا با ولتاژ یکسان یا مستقیم یا با کمک ترانسفورماتورهای افزایش یا کاهش در ولتاژهای مختلف به مصرف کننده ها یا اتوبوس های دیگر افزایش می یابد.

بنابراین تایرها وسیله ای برای جمع آوری و توزیع انرژی در یک واحد هستند. لاستیک ها را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

اتوبوس مسی ساده
چندین اتوبوس مسی

انواع شینه های مسی در پیچ ها


به پهلو خم شدن
این خم برای تغییر جهت مسیر تایر استفاده می شود. این زاویه خم معمولاً 90 درجه است، اما می تواند هر زاویه ای باشد.انحنای ضخامت
این خم برای اتصال قطعات مجاور استفاده می شود. اندازه این شعاع خم بستگی به فاصله بین دو پایانه ای دارد که باید به یکدیگر متصل شوند. این خم بیضوی یا دایره ای است و بدون گرم کردن لاستیک به درستی خم نمی شود.

این خم تنها خم شده است که در یک دایره کامل انجام می شود و نمی توان آن را در یک خط انجام داد زیرا در این حالت لاستیک در امتداد خط عرضی پاره می شود.



خم پله
اگر دو قسمت در یک راستا نیستند، از این خم برای ایجاد اتصال الکتریکی بین دو قسمت استفاده کنید. به عنوان مثال، فرض کنید دو قطعه دارید که در زیر یکدیگر قرار دارند، اما عمق قرارگیری آنها در پانل متفاوت است.

شینه اتصال این دو قسمت دارای دو خم معکوس است به طوری که جهت شینه در ابتدا و انتها ثابت می ماند و در عین حال موقعیت شینه عمیق تر می شود و بالعکس.



خم چرخشی
این خمیدگی که به عنوان چرخش لاستیک نیز شناخته می شود، زمانی استفاده می شود که سطح تایر به همراه حرکت تایر تغییر جهت دهد.

نکته: برای تمام خم های بالا حداکثر زاویه خم مجاز 90 درجه است، در صورت نیاز به زاویه بزرگتر باید از دو خم متوالی استفاده شود.نوع ظاهر لاستیک


خط بالایی
جنس این نوع لاستیک معمولاً آلومینیوم تقویت شده با فولاد انعطاف پذیر (ACSR) است.



با لوله
این نوع شینه زمانی مقرون به صرفه تر است که جریان نامی بیش از 3000 آمپر باشد.



شمش با مقطع مستطیل شکل
این نوع شینه معمولاً از مس ساخته می شود و عمدتاً در تأسیسات داخلی استفاده می شود زیرا انشعاب آن از شمش های تخت راحت تر از لوله ها است.

خم شدن لاستیک ها
همانطور که همه می دانیم در ساخت تابلوهای برق که در آن جریان های زیادی جریان دارد از شینه ها استفاده می شود. فرض کنید یک کلید کوچک با جریان نامی 250 آمپر دارید و می خواهید آن را به ترمینال وصل کنید یا به کلید دیگری وصل کنید. برای این منظور باید کابلی به ابعاد 70 تا 95 میلی متر مربع انتخاب و سیم کشی کرد.

با این حال، مشکل این است که کابل‌های 95 میلی‌متری بسیار ضخیم هستند و قالب‌گیری آنها را در تابلوهایی که مسیرهای سیم‌کشی اغلب کوتاه هستند، غیرممکن می‌سازد.

بنابراین برای اتصال و ارتباط فیدرها باید از شینه های مسی استفاده شود زیرا پس از نصب در محل نصب کاملاً ثابت می شوند و مانند کابل ها در اثر حرارت و لرزش تغییر شکل نمی دهند و حرکت نمی کنند. بر محل نصب تاثیری نمی گذارد.شاید در جریان های بالاتر مانند 2000 و 4000 آمپر نتوان از کابل استفاده کرد. بنابراین شینه ها نقش بسیار مهمی در صنعت تابلو برق و پروژه های برق و برق صنعتی دارند که جریان های بالای 160 آمپر معمولاً به شینه نیاز دارند.

این بخش نحوه سیم کشی برد توزیع و اجزای آن را شرح می دهد.


برای اینکه بتوان از باس های مسی در پنل استفاده کرد، باید آنها را تغییر شکل داد (خم کرد). این کار با دست یا با دستگاه فلزکاری تایر انجام می شود. دو نوع انحنای تایر وجود دارد:

هنگام انتخاب نوع شینه و تزئین کلیدهای پست و برش دهنده ها باید چندین فاکتور را در نظر گرفت، از جمله:

قابلیت اطمینان

اقتصادی باشد
رعایت محدودیت ها و شرایط فیزیکی
بهره برداری و نگهداری ساده و آسان، ایمنی اپراتور
وضعیت ایستگاه با توجه به توسعه و تعمیر در حالت عملیات عادی شبکه.
عناصر موثر برای لاستیک
قابلیت اطمینان و تداوم خدمات
موقعیت پست در شبکه
ولتاژ و ظرفیت پست
اهمیت مصرف کنندگان
اقتصادی باشد
هنگام انتخاب لاستیک مناسب برای پست، هزینه عامل تعیین کننده است، اما هنگام مقایسه انواع لاستیک، هزینه های زیر را بررسی و مقایسه کنید.

هزینه های ناشی از نیاز به استفاده از تجهیزات مختلف مانند سکشنالیزر، کلید، ترانسفورماتور جریان، ترانسفورماتور، اتوبوس، اسکلت فلزی، کابل و ... و هزینه های ناشی از نیاز به استفاده از سیستم های حفاظتی و کنترلی.

هزینه با توجه به فضا، فونداسیون و نیاز ساختمان

بهره برداری و نگهداری ساده و آسان، ایمنی اپراتور

نوع لاستیک از نظر کمی و کیفی در تجهیزات و سیستم های حفاظتی مورد نیاز نقش تعیین کننده ای دارد و عملکرد صحیح و مطمئن طرح مستلزم کار و پرسنل کارآمد برای اجرای آن است.در نظر بگیرید.

تعمیر و نگهداری این سیستم ها مورد نیاز خواهد بود، بنابراین در انتخاب نوع تایر باید سطح مهارت پرسنل محلی در نظر گرفته شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.