انواع ترانسفورماتور و متعلقات

۱۰ بازديد
ترانسفورماتور وسیله ای پرکاربرد در زمینه برق و الکترونیک است. این یک دستگاه الکترومغناطیسی است که بر اساس اصل اساسی الکترومغناطیس کشف شده توسط مایکل فارادی کار می کند. در اینجا به انواع مختلف ترانسفورماتورهای مورد استفاده در کاربردهای مختلف می پردازیم. با این حال، همه انواع ترانسفورماتور از اصول یکسانی پیروی می کنند، اما نحوه ساخت آنها متفاوت است
یک ترانسفورماتور می تواند چندین نوع دستگاه داشته باشد. هیچ اتصال الکتریکی از یک سر ترانسفورماتور به سر دیگر وجود ندارد. با این حال، دو سیم پیچ الکتریکی مستقل می توانند الکتریسیته را با جریان الکترومغناطیسی هدایت کنند. یک ترانسفورماتور ممکن است چندین سیم پیچ یا سیم در دو طرف اولیه و ثانویه داشته باشد. در برخی موارد، دو سیم پیچ به صورت سری با چندین ضلع اصلی به هم متصل می شوند که اغلب به آنها مرکز منشعب می گویند. این وضعیت مرکز شبکه در اداره ثانویه نیز رعایت می شود.

ترانسفورماتورها را می توان برای تبدیل سطح ولتاژ سمت اولیه به سمت ثانویه طراحی کرد. ترانسفورماتورها بر اساس سطح ولتاژ به سه دسته تقسیم می شوند.ترانسفورماتورهای کاهنده، افزایش دهنده و ایزوله. برای ترانسفورماتور ایزوله، سطح ولتاژ در هر دو جهت یکسان است.
ترانسفورماتور کاهنده هم در صنعت الکترونیک و هم در صنعت برق استفاده می شود. یک ترانسفورماتور کاهنده سطح ولتاژ اصلی را به ولتاژ پایین تر در خروجی ثانویه تبدیل می کند. این از طریق نسبت سیم پیچ اولیه و ثانویه به دست می آید. برای ترانسفورماتورهای کاهنده، تعداد سیم پیچ ها در سمت اولیه بیشتر از سمت ثانویه است. بنابراین، نسبت سیم پیچ اولیه به ثانویه همیشه بیشتر از 1 است.
در الکترونیک، بسیاری از برنامه ها در 5 ولت، 6 ولت، 9 ولت، 12 ولت، 24 ولت یا در برخی موارد 48 ولت کار می کنند. یک ترانسفورماتور کاهنده برای تبدیل ولتاژ خروجی 230 ولت متناوب تک فاز به سطح ولتاژ پایین تر مورد نیاز است. در ابزار دقیق و همچنین بسیاری از انواع تجهیزات الکتریکی، ترانسفورماتور کاهنده یک نیاز اساسی در صنعت برق است.

در صنعت برق، ترانسفورماتورهای کاهنده در سیستم های توزیع برق با ولتاژ بسیار بالا استفاده می شوند تا راه حلی کم مصرف و مقرون به صرفه برای نیازهای انتقال برق از راه دور ارائه دهند.یک ترانسفورماتور کاهنده برای تبدیل یک خط فشار قوی به یک خط ولتاژ پایین استفاده می شود.

ترانسفورماتور افزایش سرعت
ترانسفورماتور پله‌آپ دقیقاً برعکس ترانسفورماتور کاهنده است. ترانسفورماتور افزایش دهنده ولتاژ اولیه کمتر را به ولتاژ ثانویه بالاتر افزایش می دهد. این نیز با نسبت سیم پیچ اولیه و ثانویه به دست می آید. برای ترانسفورماتور پله‌آپ، نسبت سیم‌پیچ اولیه به سیم‌پیچ ثانویه کمتر از 1 است. این بدان معنی است که تعداد چرخش در سیم پیچ ثانویه بیشتر از سیم پیچ اولیه است.

ترانسفورماتور ایزولاسیون
ترانسفورماتور ایزوله هیچ سطح ولتاژی را تغییر نمی دهد. ولتاژ اولیه و ثانویه ترانسفورماتور ایزوله همیشه ثابت است. این به این دلیل است که نسبت سیم پیچ اولیه به سیم پیچ ثانویه همیشه 1 است. این بدان معنی است که سیم پیچ های اولیه و ثانویه در ترانسفورماتور ایزوله تعداد چرخش های یکسانی دارند.
ترانسفورماتور ایزوله برای جداسازی اولیه و ثانویه استفاده می شود. همانطور که قبلا ذکر شد، هیچ اتصال الکتریکی بین اولیه و ثانویه ترانسفورماتور وجود ندارد، همچنین به عنوان یک مانع عایق تنها با رسانای شار مغناطیسی استفاده می شود.این برای ایمنی و حذف نویز از اولیه به ثانویه یا برعکس استفاده می شود.
یک ترانسفورماتور هسته آهنی از چندین صفحه آهنی نرم به عنوان ماده اصلی استفاده می کند. به دلیل خواص مغناطیسی عالی آهن، تداوم جریان یک ترانسفورماتور هسته آهنی بسیار زیاد است. بنابراین راندمان ترانسفورماتور هسته آهنی نیز بالاست.



صفحات هسته فولادی ملایم می توانند اشکال و اندازه های مختلفی داشته باشند. سیم پیچ های اولیه و ثانویه یا زخم های سیم پیچ قبلی. پس از آن، سیم پیچ سابق بر روی صفحات پایه آهنی نرم نصب می شود. بسته به اندازه و شکل هسته، انواع مختلفی از صفحات هسته در بازار موجود است. برخی از انواع رایج عبارتند از E، I، U، L و غیره. صفحات آهنی نازک هستند و صفحات زیادی به هم چسبیده اند تا یک هسته واقعی را تشکیل دهند. به عنوان مثال، هسته های E شکل با صفحات نازک به شکل حرف E ساخته می شوند.
صفحات هسته فولادی ملایم می توانند اشکال و اندازه های مختلفی داشته باشند. سیم پیچ های اولیه و ثانویه یا زخم های سیم پیچ قبلی. پس از آن، سیم پیچ سابق بر روی صفحات پایه آهنی نرم نصب می شود. بسته به اندازه و شکل هسته، انواع مختلفی از صفحات هسته در بازار موجود است.برخی از انواع رایج عبارتند از E، I، U، L و غیره. صفحات آهنی نازک هستند و صفحات زیادی به هم چسبیده اند تا یک هسته واقعی را تشکیل دهند. به عنوان مثال، هسته های E شکل با صفحات نازک به شکل حرف E ساخته می شوند.
همچنین انواع مختلفی از ترانسفورماتورها وجود دارند که در محدوده خاصی کار می کنند. در بخش الکترونیک و برق، از چندین ترانسفورماتور مخصوص به عنوان ترانسفورماتورهای کاهنده یا افزایش دهنده بسته به کاربرد استفاده می شود.

بنابراین ترانسفورماتورها را می توان با توجه به کاربرد آنها به صورت زیر طبقه بندی کرد:

محدوده قدرت
ترانس برق
ترانسفورماتور اندازه گیری
ترانسفورماتور توزیع
دامنه الکترونیکی
ترانسفورماتور پالس
ترانسفورماتور خروجی صدا
این شرکت در زمینه تولید، اندازه گیری و توزیع برق در زمینه برق فعالیت می کند. اما این یک میدان بسیار بزرگ است که در آن ترانسفورماتورها بخش مهمی از حرکت ایمن برق و تحویل موفقیت آمیز برق به پست ها و کاربران نهایی هستند.

ترانسفورماتورهای مورد استفاده در صنعت برق می توانند در فضای باز یا داخلی باشند، اما معمولاً در فضای باز هستند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.