انواع درایو

۱۱ بازديد
کاربردهای رایج درایوهای صنعتی عبارتند از: کنترل سرعت موتور و تنظیم ولتاژ و فرکانس در موتورهای الکتریکی تک فاز یا سه فاز. اینورتر صنعتی که گاهی اوقات به جای درایو از نام آن استفاده می شود در واقع بخشی از این دستگاه است. در این مقاله با انواع اینورترهای صنعتی ایران، اینورترهای سنگین و نحوه کار آنها آشنا می شویم.

AC درایو صنعتی ایران
در این نوع موتور الکتریکی ابتدا انرژی به موتور می آید و پس از تغییرات لازم در ولتاژ و فرکانس به موتور منتقل می شود. با این یکسو کننده روی برد، جریان ورودی به DC تبدیل می شود و سپس به خازن ها تغذیه می شود. در مرحله بعد پس از خروج از خازن ها وارد صنعت اینورتر صنعتی ایران می شود. اینورتر صنعتی ایران جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل کرده و به موتور می فرستد.
در زیر برخی از کاربردها و مزایای این درایو صنعتی آورده شده است:

ذخیره انرژی
صداهای اضافی را کاهش دهید
حرکت روان موتور (این ویژگی یکی از مهمترین موارد در کاهش ضربه های ناگهانی در حرکت آسانسور است.)
کاهش ساییدگی و پارگی موتور و پیرو، کاهش هزینه های تعمیر، ضایعات و تعویض
حفاظت موتور در برابر بارهای الکتریکی ناگهانی و سنگین
صرفه جویی قابل توجهی در هزینه در سمت موتور

درایو DC صنعتی ایران
در این نوع موتورها سرعت توسط ولتاژ آرمیچر (جریان میدان) در موتور DC کنترل می شود.این درایو AC را از طریق مبدل به DC تبدیل می کند.

تفاوت آن با AC این است که جریان در درایوهای AC توسط یک اینورتر صنعتی ایرانی تغییر می کند. تفاوت های مهم دیگر این دو درایو صنعتی در کاربرد، منبع تغذیه، روش های نگهداری، اندازه و وزن، گشتاور راه اندازی، نویز، مصرف برق، مکانیسم توقف، واکنش به مکانیزم درایو، کنترل و مدارهای الکتریکی، تنظیم سرعت و غیره است.

صنعت می گوید که درایوهای DC در کنترل سرعت ارزان تر و در نتیجه مقرون به صرفه تر هستند. با این حال، یک مشکل این است که در دراز مدت، هزینه درایو DC افزایش می یابد.

درایو با سرعت متغیر صنعتی یا VSD
این نوع درایو یکی از انواع درایوهای صنعتی است که در ماشین های صنعتی برای کنترل سرعت استفاده می شود. سرعت های مختلف در برخی از صنایع و ماشین آلات صنعتی مورد نیاز است.

در مواردی که نیاز به تغییر مداوم سرعت خروجی است و در طول این تغییر حالت مرحله ای رخ نمی دهد، باید از درایو سرعت متغیر VSD استفاده شود. به عنوان مثال این نوع درایو صنعتی ایرانی باید در پمپ ها، فن ها و کمپرسورها استفاده شود. نتیجه استفاده از این نوع صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی است.برخی از درایوهای سرعت متغیر صنعتی کاملاً مکانیکی هستند. نام دیگر این درایوها متغیر است. برخی دیگر الکترونیکی، هیدرولیک یا الکترومکانیکی هستند.


برخی از مزایای استفاده از درایو VSD:

تنظیم سرعت؛
کنترل صحیح فرآیند حرکت (این نتیجه کنترل سرعت است).
مصرف برق خود را کاهش دهید.
VSD های مکانیکی
دو نوع درایو صنعتی مکانیکی وجود دارد:

دیسک کششی: نام دیگر این نوع دیسک کشش است و از چند غلتک فلزی تشکیل شده است که به هم متصل شده و به کمک آنها نیرو را منتقل می کنند.
درایو گام متغیر: به محرک تسمه و درایو قرقره نیز معروف هستند.
VSD های هیدرولیک
VSD های هیدرولیک درایوهای سرعت متغیر از سه نوع هستند:

هیدرواستاتیک: این درایو دارای یک پمپ و یک موتور هیدرولیک می باشد.
هیدرودینامیک: ممکن است این دیسک را به عنوان کوپلینگ سیال نیز بشناسید. در این موتور صنعتی، از روغن برای انتقال گشتاور به شفت ورودی با سرعت ثابت استفاده می شود، در حالی که از روتور در شفت خروجی استفاده می شود.
هیدروویسکوز
VSD های الکتریکی
این نوع اینورتر صنعتی ایران نیز در سه دسته موجود می باشد:

موتورهای DC
موتورهای AC
درایو گرداب
درایو صنعتی با سرعت قابل تنظیم یا ASD
نوع دیگری از درایو مورد استفاده در ماشین آلات صنعتی، درایو با سرعت متغیر است.در برخی از صنایع، به عنوان مثال، در نوار نقاله، لازم است سرعت جمع آوری هر محصول از قبل تعیین شود. معمولاً برای این منظور از دیسک ASD استفاده می شود.

مزایای استفاده از درایو ثابت عبارتند از:

مدیریت شتاب دستگاه (برای جلوگیری از آسیب احتمالی قطعات)
عملکرد روان موتور و سایر قطعات متحرک
امکان تنظیم سرعت های مختلف در حال حرکت
حرکت آهسته را شروع کنید
کنترل حرکت
تنظیم حجم تولید
جبران تغییر متغیرها
امکان تازه کردن جریان
کاهش مصرف انرژی
.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.