ابزارآلات جوشکاری

۱۲ بازديد
جوشکاری چیست و ابزار جوشکاری چیست؟
جوشکاری فرآیندی چند ساله در ساخت، شکل‌دهی و تعمیر مواد فلزی است که از دماهای بالا برای ذوب و اتصال مواد استفاده می‌کند. فرآیند جوشکاری به سادگی دو قسمت را به هم وصل نمی کند (مثلاً جوشکاری یا لحیم کاری دو قسمت)، بلکه با اعمال حرارت شدید و گاهی اوقات افزودن مقداری فلز یا گاز، سازه های فلزی دو قسمت مختلف به یکدیگر متصل می شوند و یک محصول را تشکیل می دهند.


یکی از ابزارهای اساسی جوش، ماده ای به نام فیلر است. همانطور که از نام آن پیداست، این ماده به عنوان پرکننده یا منبع مواد مذاب برای ایجاد پیوند قوی بین فلزات پایه استفاده می شود. بیشتر فرآیندهای جوشکاری به نوعی محافظ برای محافظت از قطعات هسته و مواد پرکننده در برابر اکسیداسیون در طول فرآیند جوشکاری نیاز دارند. بخش معرفی انواع تجهیزات جوشکاری تجهیزات مورد نیاز را به تفصیل شرح می دهد.

جوشکاری را می توان با استفاده از منابع انرژی مختلف انجام داد. این منابع ممکن است شامل احتراق گاز (شیمیایی)، قوس الکتریکی (الکتریکی)، لیزر، پرتو الکترونی، اصطکاک و فراصوت باشد.انواع جوشکاری
جوشکاری به عنوان تنها تکنیک قابل دوام در متالورژی و صنعت آهنگری برای هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته است. این صنعت در قرن نوزدهم تغییر کرد و تکامل یافت، جایی که تکنیک‌های جدیدی مانند جوشکاری قوس الکتریکی و جوشکاری اکسیژن معرفی شدند.
برخی از رایج ترین فرآیندهای جوشکاری عبارتند از:

MIG یا جوشکاری قوس محافظ گاز (GMAW)
جوشکاری قوس تنگستن TIG یا گاز (GTAW)
جوشکاری قوس الکترود پوشش دار (SMAW)
جوش قوس شار (FCAW)
جوشکاری پرتو الکترونی (EBW)
جوشکاری هیدروژن اتمی (AHW)
جوش تنگستن گاز
جوش پلاسما

انواع تجهیزات و ابزار جوشکاری
اگر نمی دانید یک مبتدی هنگام شروع کار به چه ابزاری نیاز دارد، با این بخش همراه باشید تا با انواع ابزار جوشکاری آشنا شوید. اولین چیزی که افراد مبتدی را هنگام شروع به کار در این حرفه نگران می کند عدم آگاهی از تجهیزات جوشکاری و انتخاب بهترین تجهیزات برای این کار است. در اینجا چند ابزار اولیه جوشکاری وجود دارد که برای شروع کار به عنوان جوشکار به آنها نیاز دارید.

1. ماسک جوشکاری تاریک کننده خودکار
این اولین و یکی از ابزارهای اساسی جوشکاری است که همه باید داشته باشند.همه کلاه های جوشکاری کیفیت یکسانی ندارند، اما برای تهیه ماسک مناسب لازم نیست هزینه زیادی صرف کنید. ماسک جوشکاری مهمترین ابزار در کارگاه جوشکاری است، بنابراین توصیه می کنیم از کلاه ایمنی تاریک کننده خودکار استفاده کنید. کلاه های مخصوص جوشکاری مجهز به کم نور خودکار به شما این امکان را می دهد که قبل از شروع جوشکاری به راحتی قسمت مورد نیاز را مشاهده کنید. این به کاهش میزان خطا کمک می کند.

2. آهنربا جوش
آهنربا جوشکاری به دلیل استفاده گسترده از آن یکی از ابزارهای اصلی جوشکاری است. این آهنرباها در چندین اندازه مختلف برای پروژه های جوشکاری کوچک تا بزرگ وجود دارند و به نگه داشتن قطعات به راحتی در جای خود کمک می کنند.

3. ابزار جوش: گونیا
Gunya یک ابزار ضروری است و می‌توانید دلیل آن را در اینجا بیابید…

فرض کنید روی یک لوله مربع کار می کنید و 12 اینچ از آن برش می دهید. برای این کار الگوی خود را روی قطعه کار قرار می دهید، برش را علامت می زنید و اکنون زاویه 90 درجه برای برش دارید.علاوه بر این، اگر می خواهید برش را با زاویه 45 درجه انجام دهید، می توانید برش را با گونی علامت بزنید و سپس برش دهید.

4. ضخامت سنج
اگر می خواهید ضخامت فلز خود را بدانید، این یک ابزار عالی است. اکثر جوشکارها نمودارهایی دارند که نحوه انجام عملیات را هنگام جوشکاری فلزات با ضخامت های مختلف نشان می دهد. قضاوت در مورد ضخامت فلز با چشم دشوار است. بنابراین استفاده از ضخامت سنج به شما کمک زیادی می کند.

5. فایل جوشکاری
یکی دیگر از ابزارهای جوشکاری فایل است، شاید بارها نام فایل جوشکاری را شنیده باشید. کاربرد اصلی فایل جوشکاری برای اتمام یک پروژه است. هنگام برش قطعات، با برجستگی ها و ناهمواری های زیادی مواجه خواهید شد که باید از شر آنها خلاص شوید. در این مورد، فایل لحیم کاری به کمک می آید.

6. گیره یا آهن لحیم کاری
یکی دیگر از ابزارهای جوشکاری پرکاربرد، گیره جوش است. ممکن است به چندین گیره برای نگه داشتن قطعات در طول پروژه نیاز داشته باشید. این گیره ها قطعات را محکم در کنار هم نگه می دارند و به راحتی می توانید عملیات لازم را روی آنها انجام دهید.7. ابزار جوش: دستکش جوش
دستکش های جوشکاری یکی دیگر از ابزارهای ضروری برای جوشکاری هستند. البته هنگام جوشکاری به دستکش مخصوص نیاز دارید. برای این کار دستکش های مخصوصی وجود دارد که نوع ضخیم آن برای مبتدیان توصیه می شود. با این نوع دستکش ایمنی جوشکاری می توانید قطعات فلزی داغ را برای چند ثانیه نگه دارید. بسته به نوع جوش، انواع دیگری از دستکش وجود دارد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.