جک پنوماتیک

۱۲ بازديد
جک پنوماتیک یا سیلندر پنوماتیک چیست؟
جک یا سیلندر بادی با هوای فشرده تغذیه می شود، روند کلی حرکت در جک پنوماتیک بدین صورت است که هوای فشرده از طریق درگاه ورودی جک وارد شده و در پشت سیلندر جمع شده و در نهایت باعث می شود صفحه تحت فشار خود حرکت کند. که وال دوکرانت به او پیوست.

جک های پنوماتیک یا سیلندرهای بادی گروهی از محرک های پنوماتیکی هستند که برای حرکت و انتقال نیروی خطی استفاده می شوند. پارامترهای مهم برای انتخاب جک پنوماتیکی، تعیین طول کورس و قطر پیستون جک است. لازم به یادآوری است که فاصله بین نقطه شروع حرکت و آخرین نقطه طی شده توسط میله پیستون یا شفت سیلندر، طول نقطه نامیده می شود و بر حسب میلی متر اندازه گیری می شود. معمولا طول کورس جک های پنوماتیک بسته به طراحی از 1 تا 2000 میلی متر متغیر است.


البته با توجه به نیاز بازار و جک های مورد استفاده در دستگاه ها و صنایع، جک ها معمولا طبق دوره های استاندارد ساخته می شوند، اما در صورت نیاز امکان تغییر سایز کورس وجود دارد. هر چه قطر پیستون بیشتر باشد و کورس آن بیشتر باشد هوای بیشتری مورد نیاز است و در نتیجه استفاده از آن موجه نیست.اگر کورس جک بالا باشد، برای جلوگیری از خطر خمش، از یاتاقان و میله پیستون با قطر بیشتر و بزرگتر استفاده می شود.
انواع جک پنوماتیک
جک های پنوماتیکی جزء محرک های خطی پنوماتیکی هستند و این جک های خطی به دو گروه زیر تقسیم می شوند:

سیلندرهای یکبار مصرف یا یک طرفه
سیلندرهای دو طرفه یا دو طرفه
در زیر به توضیح مختصری در مورد این دو نوع سیلندر می پردازیم.

جک پنوماتیک یک طرفه
همانطور که از نام این استوانه ها پیداست، می توانند حرکتی را در یک جهت انجام دهند. بنابراین هوای فشرده از یک طرف وارد شده و پیستون را به حرکت در می آورد. هنگامی که جریان هوا به سیلندر قطع می شود، هوای داخل سیلندر با حرکت پیستون و میله پیستون خارج می شود و به فنر برگشتی باز می گردد و جک به حالت اولیه خود باز می گردد. معمولاً طول کورس این نوع سیلندرها به دلیل وجود فنر محدود شده و تا 100 میلی متر می رسد.

مشخصات کلی جک پنوماتیک یک طرفه
خلاصه ای از مشخصات کلی جک های پنوماتیکی یک طرفه:

مصرف هوا فقط زمانی اتفاق می افتد که جک در حال حرکت باشد.
جک دقیق حتی زمانی که فشار هوا خاموش است متوقف می شود.از آنجایی که طول فنر محدود است، خروجی سیلندر محدود است.
مقاومت فنر نیروی رو به جلو را ده درصد کاهش می دهد.
استفاده از جک پنوماتیک یک طرفه

کاربردهای صنعتی این گروه از سیلندرها اغلب شامل بستن یا فشار دادن قطعات، ساخت گیره های پنوماتیکی یا جداسازی قطعات از قالب می باشد.

جک پنوماتیک دو یا دو طرفه
نام این سیلندرها به شما می گوید که چگونه کار می کنند به این معنا که می توانند هم در عمل برگشت میله پیستون و هم در عملکرد برگشت کار کنند، به غیر از محفظه گفته شده، تفاوت این سیلندرها با سیلندرهای تک کاره در این است که برگشت پیستون برگشت فنر نیست و همان هوای فشرده حرکت برگشت را ایجاد می کند.

در برخی موارد، یک سیلندر دو طرفه دارای شفت یا میله پیستون دو طرفه است، به این معنی که شفت یا میله پیستون از دو طرف سیلندر بیرون زده و بنابراین می تواند کار را از هر دو طرف انجام دهد. نکته مهم در یک سیلندر دو طرفه یا یک سیلندر دو طرفه که میله پیستون دو طرفه است این است که نیروی وارده در هر دو جهت (حالت جلو و حالت برگشت جک) به این دلیل است که سطوح هر دو دو طرف پیستون یکسان است. ) برابر است با..در جک ها و سیلندرهای دو طرفه با میله پیستون، میله پیستون متصل به پیستون، بخشی از سطح فشار گیرنده هوای فشرده را حذف می کند، بنابراین نیروی کار پیستون یکنواخت نیست.
عملکرد این سیلندرها به این صورت است که هوای فشرده از کانال ورودی جک پنوماتیک دو طرفه وارد شده و تا زمانی که پیستون حرکت کرده و جریان هوای فشرده توسط میله پیستون متوقف شود، خارج می شود. دریچه، هوای فشرده در سیلندر آزاد می شود و همزمان هوای فشرده از طریق کانال در پوشش بالایی سیلندر وارد می شود و باعث می شود پیستون و محور سیلندر به حالت اولیه خود برگردند.


مشخصات کلی جک پنوماتیک دو طرفه
با توجه به اینکه جک های دو طرفه دارای دو کانال ورودی و خروجی هستند. آنها دارای ویژگی های کلی زیر هستند:

از دو طرف جک استفاده شده است.
آنها ساختمان بسیار ساده ای دارند.
با اتصال دو عدد از این جک ها می توانیم شفت را در چند نقطه محلی متوقف کنیم.
جک ها بسته به کاربرد آنها در سیستم های پنوماتیکی انواع مختلفی دارند که برخی از آنها عبارتند از:

جک پنوماتیک چهار چرخ
جک پنوماتیک قلمی
جک پنوماتیک فشرده (فشرده)
جک پنوماتیک رادلس (بدون شفت)
کتاب یک جک پنوماتیک است
البته علاوه بر تعداد و تنوع جک های پنوماتیکی، باید توجه داشت که پرکاربردترین گروه به جک های شفت دار و عمدتاً از نوع چهار شفت و پین اطلاق می شود
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.