گیربکس ها

۱۳ بازديد
به طور کلی، انواع چرخ دنده ها شامل 5 نوع متداول است: چرخ دنده، چرخ دنده حلزونی، دنده مخروطی، چرخ دنده کرم و دنده پینیون. هر یک از این نوع گیربکس ها برای اهداف خاص و متفاوتی استفاده می شوند و بسته به مدل گیربکس عملکرد متفاوتی دارند.

مزایا و معایب انواع کاهنده ها
در زیر در مورد هر نوع گیربکس صحبت خواهیم کرد: مزایا، معایب و کاربردهای آنها.
چرخ دندانه دار
چرخ دنده خار یکی از مواردی است که پروفیل دندانه ها به موازات محور چرخ دنده بریده می شود و برای انتقال نیرو در شفت های موازی استفاده می شود.

مزایای Spur
آنها نسبت سرعت ثابتی را ارائه می دهند.
چرخ دنده ها بسیار قابل اعتماد هستند.
چرخ دنده ها ساده ترین شکل را دارند و در نتیجه طراحی و ساخت آنها آسان تر است.
اگر یک چرخ دنده خار را با یک چرخ دنده حلزونی با همان اندازه مقایسه کنید، آنها کارآمدتر هستند.
دندانه های دنده خاردار با محور آن موازی هستند. بنابراین، نیروی محوری تولید نمی کند، بنابراین می توان آنها را به راحتی با استفاده از بلبرینگ نصب کرد.می توان از آنها برای انتقال مقادیر زیادی برق (تا 50000 کیلو وات) استفاده کرد.

معایب 
کاهنده های دنده دارای دنده های کم سرعت هستند.
دندان ها تحت فشار زیادی هستند.
آنها نمی توانند نیرو را بین شفت های غیر موازی انتقال دهند.
آنها نباید برای انتقال برق از راه دور استفاده شوند.
دنده ها هنگام دویدن با سرعت بالا صدای زیادی تولید می کنند.
در مقایسه با انواع دیگر کاهنده ها؛ قوی نیست.
گیربکس حلزونی یا شفت مستقیم / چرخ دنده هلیکال
گیربکس اسپیرال وسیله ای است که در آن نیمرخ دندانه ها با توجه به محور چرخش چرخ دنده ها برش داده می شود. این نوع کاهنده برای انتقال روان نیرو بر روی شفت های موازی با صدای بسیار کم استفاده می شود.



مزایای گیربکس های حلزونی
دندانه های اریب به تدریج در رابطه با دندانه های چرخ دنده با یکدیگر مشبک می شوند و عملکرد بی صدا و بدون صدا را تضمین می کنند.
این نوع گیربکس ها بسیار بادوام و ایده آل برای کاربردهای سنگین هستند.
در هر زمان، بار آنها روی چندین دندان توزیع می شود و در نتیجه سایش کمتری ایجاد می شود.این می تواند حرکت و قدرت را بین شفت های موازی در زوایای قائم منتقل کند.

معایب گیربکس هلیکال
یکی از معایب بارز گیربکس هایکال. نیروی رانش از محور چرخ دنده می آید که باید با استفاده از یاتاقان های مناسب حرکت داده شود و اصطکاک لغزشی بیشتری بین دندانه های توری ایجاد می شود که اغلب با مواد افزودنی در روان کننده استفاده می شود. بنابراین می توان گفت که گیربکس های حلزونی به دلیل هندسه منحصر به فرد شفت چرخ دنده زباله تولید می کنند.

گیربکس های حلزونی کارایی کمتری دارند زیرا تماس لغزشی بین دندانه ها وجود دارد که به نوبه خود نیروی محوری روی شفت دنده ایجاد می کند و گرمای بیشتری تولید می کند. بنابراین اتلاف انرژی بیشتر و کارایی کمتر.

گیربکس Bull / Bevel Gear
چرخ دنده گاو چرخ دنده ای است با نمای دندانه ای بر روی سطح مخروطی شکل که به موازات محور چرخ دنده بریده شده است. برای انتقال نیرو بر روی شفت های عمودی (شفت هایی با زاویه 90 درجه) استفاده می شود.

مزایای گیربکس بول
این نوع گیربکس امکان تغییر زاویه کار را به شما می دهد.
تفاوت در تعداد دندانه ها (قطر موثر) در هر چرخ مزیت مکانیکی را تغییر می دهد.با افزایش یا کاهش سرعت نسبت به چرخ دنده ها می توان نسبت چرخش بین چرخ ها را تغییر داد، با افزایش سرعت و گشتاور می توان چرخش و گشتاور چرخ دوم را نسبت به چرخ اول تغییر داد.
معایب وسایل گاو نر
باید دقیق نصب شود
یاتاقان های شفت باید بتوانند نیروهای قابل توجهی را تحمل کنند.
چرخ دنده کرم
چرخ دنده حلزونی از پروفیل دندانه ای شبیه به پیچ استفاده می کند. برای انتقال نیرو بر روی شفت های عمودی (شفت هایی که با زاویه 90 درجه به هم متصل می شوند) استفاده می شود. این دستگاه ها ساده هستند.

مزایای گیربکس های حلزونی
آنها بی سر و صدا و پیوسته کار می کنند.
خودشان را درست می کنند.
فضای کمتری را اشغال می کنند.
می توان از آنها برای کاهش سرعت و افزایش گشتاور استفاده کرد.
نسبت سرعت بالا را می توان در یک مرحله به دست آورد.

معایب گیربکس هلیکال
مواد دنده حلزونی گران هستند.
دیسک ها تلفات توان بالایی دارند.
یک نقطه ضعف پتانسیل حرکت لغزشی قابل توجه است که در نتیجه عملکرد کمتری دارد.
گرمای زیادی تولید می کنند.
دنده پینیون
دنده پینیون. این به سادگی چرخ دنده ای است که در آن پروفیل دندانه ها به موازات محور چرخ دنده بریده می شود و از قفسه ها به عنوان میله های مستقیم با دندانه های چرخ دنده استفاده می شود.مزایای کاهنده دنده
گران نیست
جمع و جور و فشرده
قوی
ساده ترین راه برای تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی
Rock and pinion هندلینگ راحت و فشرده را ارائه می دهد.



معایب چرخ دنده
از آنجایی که این قدیمی ترین گیربکس است. چرخ انرژی پسندترین و کمی پهن تر است. در اصطکاک ظاهری؛ شما قبلاً پیش بینی می کنید که مقدار ورودی از نظر خروجی چقدر خواهد بود. بیشتر نیروی ورودی به مکانیزم برای غلبه بر اصطکاک استفاده می شود، به طور دقیق، حدود 80٪ از کل توان برای غلبه بر اصطکاک استفاده می شود.
یک قفسه و پینیون می تواند با مقدار مشخصی اصطکاک کار کند. اصطکاک بیش از حد و مکانیسم، سایش و پارگی بیشتری را نسبت به حالت عادی تجربه می کند و برای کارکردن به قدرت بیشتری نیاز دارد.
بدترین نقطه ضعف سنگ و پینیون مربوط به اصطکاک ذاتی است. به عبارت دیگر، نیرویی که در واقع هر کاری را در مکانیک انجام می دهد. به دلیل اصطکاک، همیشه فرسوده می شود و ممکن است بعد از مدت زمان مشخصی نیاز به تعویض داشته باشد.
از آنجایی که موارد فوق پنج نوع اصلی گیربکس موجود در بازار امروزی هستند، انواع دنده های مورد استفاده برای یک کاربرد خاص به نحوه انتقال نیرو بستگی دارد.مزایا و معایب انواع گیربکس در بالا توضیح داده شده است و بر اساس آن می توانید تصمیم بگیرید که از کدام نوع گیربکس شروع کنید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.