شیرآلات صنعتی

۱۲ بازديد
شیرآلات صنعتی یکی از مهمترین ابزار و تجهیزات مورد استفاده در صنایع مختلف می باشد. انواع مختلفی از شیرآلات صنعتی وجود دارد که هر کدام کاربرد و ویژگی های خاص خود را دارند. از شیرهای صنعتی برای کنترل فشار و جریان سیالات در یک سیستم استفاده می شود.



دسته بندی شیرآلات صنعتی بر اساس عملکرد آنها
شیرآلات صنعتی بسته به نوع عملکرد به انواع زیر تقسیم می شوند:

شیرهای قطع و وصل جریان (روشن/خاموش)
شیرهای کنترل و تنظیم
شیرهای یک طرفه
گاهی اوقات شیرهای اطمینان و شیرهای اطمینان نیز جزو شیرآلات صنعتی طبقه بندی می شوند.

انواع شیرآلات صنعتی
شیرآلات صنعتی مدل ها و انواع مختلفی دارند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. در زیر شما را با 10 مدل پرکاربرد شیرآلات صنعتی آشنا می کنیم. با ما بمان.

دریچه های توپ
دریچه های گلوب
سوپاپ های ایمنی
شیرهای کشویی (شیرهای دروازه ای)
شیرهای یک طرفه (چک سوپاپ)
شیرهای کنترل
دریچه های سوزنی
دریچه های تنفس
شیرهای مخروطی (شیر برقی)
دریچه های دیافراگمی
ساخت شیرآلات صنعتی
اجزای شیرآلات صنعتی عبارتند از:

پیکره
هود و کاپوت
برش بزنید
اجرایی
بسته بندی یا آب بندی طناب ها
کارایی شیرآلات صنعتی
به طور معمول، شیرهای صنعتی برای کنترل یا کاهش فشار سیال، قطع و وصل جریان، منحرف کردن سیال، جلوگیری از برگشت سیال و تنظیم و کنترل جریان استفاده می‌شوند.همچنین بخوانید : آشنایی با انواع پمپ دنده ای و ویژگی های آنها



مقدمه ای بر برخی از شیرآلات صنعتی پرکاربرد

برخی از شیرآلات صنعتی رایج عبارتند از:

1- شیر دروازه
می توان گفت تقریبا تمامی شیرآلات صنعتی مکانیزم یکسانی دارند و تنها در نوع ساختار با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از پرکاربردترین مدل های شیرآلات صنعتی برای ایجاد ارتباط بین جریان دو سیال و یا قطع کامل جریان استفاده می شود.
شیرهای دروازه ای معمولاً به دو صورت کاملا باز یا کاملا بسته استفاده می شوند، زیرا این مدل از شیرهای صنعتی گزینه مناسبی برای استفاده در حالت نیمه باز نیست و دلیل آن مستعد بودن شیر در برابر سایش و خوردگی است. باز و بسته شدن شیرهای دروازه ای زمان زیادی طول می کشد و معمولاً در مواقعی که نیاز به باز و بسته شدن سریع جریان باشد از این نوع شیر استفاده نمی شود.

2- شیرهای کنترل
شیرهای کنترل فشار، دامنه، جریان و غیره را کنترل می کنند. یکی از معایب شیرهای کنترل هزینه تعمیر آنهاست. اگر شما هم به دنبال خرید شیرهای کنترلی هستید، بهتر است با در نظر گرفتن هزینه های تعمیر، شیرآلاتی را انتخاب کنید که از نظر کیفیت و عملکرد مناسب هستند.3- شیرهای توپی
شیرهای توپی به گونه ای طراحی شده اند که سیالات مسیر خود را از ورودی به شیر 180 درجه تغییر می دهند. این شیرها ظاهری کاملاً کروی دارند و همین ساختار کروی است که جهت سیالات در شیرهای توپی را تغییر می دهد. یکی از مهم ترین ویژگی های شیرهای توپی این است که نیازی به باز شدن کامل ندارند و در صورت نیمه باز بودن فرسوده نمی شوند.
4- شیرهای کشویی
با استفاده از شیرهای کشویی می توان جریان سیال را به طور کامل باز یا بسته کرد. یکی از مزایای این مدل شیر این است که افت فشار بسیار کم است. البته باید توجه داشت که میزان سایش شیرهای کشویی بسیار بیشتر از شیرهای توپی است. در انتهای لوله های بلند از شیرهای کشویی استفاده می شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.