درایر جذبی

۱۰ بازديد
مشخصات فنی درایر جذبی
درایر های جذبی یا تخلیه از دو مخزن تشکیل شده اند که یک مخزن همیشه وظیفه جذب رطوبت هوای فشرده در حین کار را بر عهده دارد و مخزن دیگر مشغول بازیابی و حذف رطوبت جذب شده است. مواد جاذب داخل این مخازن از آلومینا فعال یا سیلیکاژل ساخته شده و به رنگ سفید یا کرم هستند. این خشک کن ها اغلب در محیط های سرد تا 70- درجه استفاده می شوند.
انواع خشک کن جاذب
انواع رایج خشک کن های جذبی در صنعت هوای فشرده به دو دسته کلی تقسیم می شوند که در زیر به معرفی آن ها می پردازیم.



خشک کن مکش تخلیه با یا بدون حرارت

ساده ترین نوع خشک کن جذبی موجود در صنعت، خشک کن جذبی بدون حرارت است که در آن فقط هوای فشرده خشک از مواد جاذب عبور می کند. با شروع به کار سیستم مخزن شماره 1 داخل مدار قرار می گیرد و عملیات جذب رطوبت را انجام می دهد و زمانی که ماده جاذب مخزن 1 به حد اشباع رسید از مدار خارج شده و وارد مرحله بازیابی می شود و مخزن شماره 2 وارد می شود. طرح. میزان پاکسازی هوا در این نوع خشک کن ها 15-12 درصد هوای ورودی به خشک کن است و معمولا از این مدل با ظرفیت کمتر از 30000 لیتر در دقیقه استفاده می شود.خشک کن خشک کن با بخاری یا خشک کن جذبی با بخاری (دمنده)

این نوع خشک کن از یک بخاری و یک فن یا دمنده خارجی برای بازیابی مواد جاذب در سریع ترین زمان ممکن استفاده می کند. در یک خشک کن جذبی گرم، مانند یک خشک کن جذبی بدون گرما، برج شماره 1 برای رطوبت زدایی آب در هوای فشرده عمل می کند، در حالی که برج شماره 2 با فن و بخاری یا دمنده باد می کند و دما افزایش می یابد. و رطوبت موجود در این برج از مواد مکنده جدا شده و با تزریق مقداری از هوای خشک تولید شده در خط نظافت، رطوبت به طور کامل از سیستم خارج می شود و این فرآیند برای برج 1 نیز به همین صورت است. میزان هوای تصفیه در این مدل 1-2 درصد هوای ورودی به خشک کن است و عموماً برای ظرفیت های بالای 30000 لیتر در دقیقه استفاده می شود. از آنجایی که این خشک کن از بخاری و فن استفاده می کند، هزینه اولیه و هزینه نگهداری آن بیشتر از مدل های دیگر است.

اجزای درایر جذبی

خشک کن دیسکانت، علاوه بر برج های حاوی مواد جاذب مرطوب، دارای اجزا و تجهیزات ویژه زیر است:

شاسی بلند
صدا خفه کن
شیر برقی
صفحه کنترل
سیستم کنترل انعطاف پذیر (LOGIC CONTROL)
مانیتور دندان
مخزن با مواد جاذب (گیرنده اصلی)
صفحه نمایش شیشه ای (شیشه بینایی)
دریچه اطمینان
قلاب های مخصوص حمل و نقل (HOOK)
شیر دستی (شیر BOL)
شیر یک طرفه (چک سوپاپ)
شیر اندازه گیری هوا
هر یک از برج های خشک کن جذبی در چه بازه زمانی کار می کنند؟

برای بارگیری برج‌های خشک‌کن جذبی با زمان‌های عادی، باید از تایمر حافظه استفاده کرد تا با قطع و وصل برق، زمان دوباره راه‌اندازی نشود.تایمر خشک کن جذبی از نوع باتری با صفحه نمایش است و می توانید زمان بارگذاری هر یک از برج ها را بین 5 تا 20 دقیقه تنظیم کنید.

نحوه عملکرد درایر جذبی
نحوه عملکرد خشک کن جذبی، به عبارت ساده، این نوع خشک کن از دو ستون تشکیل شده است که هر ستون حاوی مقدار مشخصی مواد جاذب رطوبت است که می تواند آلومینا فعال، سیلیکاژل یا رزین مولکولی باشد. ارتفاع و قطر ستون ها و همچنین میزان مواد داخل این ستون ها با توجه به ظرفیت خشک کن جذبی متفاوت است.

پس از خروج از کمپرسور (پیستونی یا پیچ)، هوای فشرده وارد تله آب و سپس اولین میکروفیلتر و سپس ستون اول خشک کن جذب می شود و پس از برخورد با مواد جاذب رطوبت و ایجاد اصطکاک، رطوبت در هوای فشرده در سوراخ های میکرونی محبوس می شود و سپس از افت دما ناشی از آن به آب تبدیل شده و از شیر تخلیه نصب شده در انتهای دستگاه خارج می شود.

لازم به ذکر است که یکی از دو برج جاذب جاذب همیشه در مدار فعال بوده و تا زمانی که مواد خشک کننده کاملاً اشباع شده و به نقطه شبنم مورد نظر برسد، فرآیند خشک شدن ادامه می یابد.سپس برج وارد فاز بازیابی می شود و برج دوم راه اندازی می شود و این روند مستمر و مستمر است.
خشک کن جذبی برای چه نوع آب و هوایی مناسب است؟
خشک کن های جذبی کمپرسوری عموماً در شرایطی استفاده می شوند که دمای هوا زیر صفر درجه سانتیگراد و نقطه شبنم هوای خشک بین سه درجه سانتیگراد تا 70- درجه سانتیگراد باشد.



شرایط نگهداری و سرویس خشک کن جذبی
از جمله کارهای مهم و کاربردی در حین نگهداری و سرویس خشک کن های جذبی کمپرسور هوا می توان به مواردی چون تعویض به موقع شیرهای الکترومغناطیسی دستگاه، تعویض به موقع عناصر میکروفیلتر ورودی و خروجی دستگاه، تعویض به موقع مولکول ها اشاره کرد. خشک کن جذبی .

یکی از راه های اصلی برای تعیین زمان تعویض مواد جاذب خشک کن جذبی، تغییر رنگ مواد است. برای تغییر آنها، بنابراین اگر رنگ مواد جاذب از سفید و کرم به زرد یا قهوه ای تیره تغییر کرد، زمان تغییر مواد فرا می رسد
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.