میکرو فیلتر کمپرسور

۱۵ بازديد
میکروفیلتر کمپرسور چیست؟

امروزه با توجه به افزایش استفاده از هوای فشرده در صنایع مختلف و نیاز به هوای فشرده تمیز و آزاد از ذرات مختلف روغن و غبار، از میکروفیلترهای کمپرسور یا فیلترهای هوا کمپرسور باد استفاده می شود. هر متر مکعب هوای اتمسفر حاوی 200 میلیون ذره گرد و غبار و آلاینده های مختلف است که چگالی این ذرات به دلیل فشرده شدن در فضای سیلندر کمپرسور و ترکیب آنها با رطوبت و روغن، لجن غلیظ و اسیدی مضر افزایش می یابد.


مشخصات فنی کمپرسور میکروفیلتر
علاوه بر اهمیت حفاظت از تجهیزات، برخی از صنایع حساس به هوای فشرده کاملاً تمیز نیاز دارند. فیلتر هوای ورودی کمپرسور تنها قابلیت حذف ذرات بزرگ را دارد و برای رسیدن به کیفیت بالا باید از فیلترهای میکرو با خاصیت جذب بسیار بالا استفاده کرد.
میزان جذب در میکرو فیلترها به فشار، دما و چگالی ذرات موجود در هوا بستگی دارد و به طور کلی این فیلترها توانایی جذب ذرات گرد و غبار تا اندازه 0.01 میکرون را دارند. میکرو فیلترها از دو قسمت فیلتر و یک پوسته (محله) تشکیل شده اند که اغلب به گونه ای طراحی می شوند که قسمت فیلتر قابل تعویض بوده و عنصر میکرو فیلتر به راحتی قابل تعویض باشد.انواع میکروفیلترهای کمپرسور هوای فشرده
میکرو فیلتر اولیه کمپرسور با قابلیت جذب ذرات گرد و غبار تا 0.1 میکرون (پیش فیلتر)
میکروفیلتر ثانویه کمپرسور (Secondary filter) قادر به جذب ذرات گرد و غبار تا 0.01 میکرون می باشد.
میکروفیلتر (DUST Filter) با قابلیت جذب ذرات گرد و غبار کمپرسور تا 5 میکرون
میکرو فیلتر روی هیدروکربن کمپرسور یا کربن فعال (Additional activated carbon filter) برای جذب بوی نامطبوع هوای فشرده از کمپرسورهای مورد استفاده در صنایع غذایی و بسته بندی.
لازم به ذکر است که برای افزایش راندمان کمپرسور باید زمان اولین استفاده از فیلتر را یادداشت کرد و هر هفته یا هر ماه به طور مرتب از میکروفیلترها بازدید و در زمان مشخصی المنت میکروفیلتر را تعویض کرد. به اطلاعات کاتالوگ.. البته با توجه به پیشرفت علم ذخیره سازی هوای فشرده، اکثر برندهای میکروفیلتر کمپرسور در بازار ایران دارای گیجی هستند که زمان دقیق تعویض المنت میکروفیلتر را نشان می دهد.

یک کمپرسور هوا معمولاً مقدار زیادی هوای محیط را از طریق یک سیلندر می کشد و کیفیت هوای فشرده از کمپرسور به دلیل وجود آلاینده های مخلوط در هوا کاملاً به محیطی که کمپرسور در آن قرار دارد بستگی دارد. قرار داده شده.علاوه بر محیطی که کمپرسور در آن قرار دارد، خود کمپرسور هوا نیز می تواند آلودگی هوای فشرده را افزایش دهد و علت اصلی آلودگی وجود روغن در کمپرسور است که در ابتدا برای روانکاری قطعات استفاده می شد، اما در اثر گرمای موجود، روغن در واحد کمپرسور (کولر گازی کمپرسور) تبخیر شده و همراه با هوای فشرده از کمپرسور خارج می‌شود.

اجزای میکروفیلتر
سنج نشان دهنده مدت زمان تعویض عنصر داخلی میکروفیلتر
رزوه های ورودی و خروجی هوای فشرده با میکروفیلتر ½ اینچ تا 3 اینچ (بسته به ظرفیت هوای عبوری از میکروفیلتر متفاوت است).
میکروفیلترهای عرضه شده توسط فامکو دارای یک تخلیه خودکار هستند که رطوبت را در انتهای محفظه میکروفیلتر تخلیه می کند که می توان آن را با یک شیر تایمر برقی و یک تخلیه خودکار تخم مرغ (تخلیه خودکار مغناطیسی) جایگزین کرد.
طراحی شماتیک قرار دادن میکروفیلترهای کمپرسور در کانال های هوای فشرده
طبق استاندارد و اصول کلی خطوط هوای فشرده، سازماندهی الزامات پاکسازی هوای فشرده بعد از کمپرسور به شرح زیر است.

کمپرسور هوای فشرده (پیچ، پیستون)
تله آب کمپرسور
مخزن هوای فشرده
پیش میکروفیلتر برای جذب ذرات گرد و غبار و بخارات روغن با دقت 5 میکرون
خشک کن کمپرسور (تبرید، جذبی)
میکروفیلتر اصلی برای جذب ذرات گرد و غبار و بخار روغن با دقت 0.1 میکرون
میکروفیلتر ثانویه با دقت 0.01 میکرون برای جذب ذرات گرد و غبار و بخار روغن

با استفاده از میکروفیلتر
همانطور که قبلا ذکر شد استفاده از میکروفیلترهای کمپرسور هوا برای جلوگیری از ورود میکروفیلترها به داخل کمپرسور است که در زیر به برخی از انواع این آلاینده ها اشاره می کنیم.

آلاینده های هوا: به طور معمول محیط های صنعتی حاوی حدود 140 میلیون ذره آلاینده در هر متر مکعب هستند و 80 درصد این ذرات کوچکتر از 2 میکرون هستند. به عبارت دیگر ذرات موجود در هوا به قدری کوچک هستند که به راحتی از فیلتر کمپرسور عبور کرده و همراه با هوای کمپرسور فشرده می شوند.
میکروارگانیسم های محیط: زمانی که کولر گازی به داخل کمپرسور مکش می کند، باکتری ها و ویروس های موجود نیز همراه با هوای اطراف به داخل کمپرسور مکیده می شوند و علاوه بر آن به دلیل وجود رطوبت و گرما در محیط کمپرسور، می شود. محیطی مناسب برای رشد میکروارگانیسم‌ها، این میکروارگانیسم‌ها در صورت ورود به فضاهای استریل، به‌ویژه فضاهایی که برای غذا و مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌شوند، می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بار آورند.بخار روغن در هوا: روغن به دلیل خروج موتورهای سوختی در هوای اتمسفر، به صورت هیدروکربن های نسوخته وارد کمپرسور می شود. مقدار هیدروکربن های موجود در هوای اتمسفر بین 0.05-0.5 میلی گرم در 1 متر مکعب است و می تواند به دلیل تراکم روغن در هوای فشرده در دمای پایین باعث آسیب به سیستم شود.


اکسیداسیون خط لوله: زمانی که از فیلتراسیون مناسب در سیستم کمپرسور استفاده نمی شود، رطوبت به تدریج دیواره داخلی لوله کشی هوای فشرده را اکسید می کند و در نهایت خطوط توزیع هوای فشرده را مسدود می کند و باعث کاهش راندمان و ایجاد آسیب می شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.