تجهیزات آب بندی

۹ بازديد
دستگاه های آب بندی نه تنها از ورود مواد خارجی (انگشت، آب، گرد و غبار فلز) جلوگیری می کنند، بلکه از نشت روان کننده به داخل آن نیز جلوگیری می کنند. اگر دستگاه آب بندی به طور بهینه کار نکند، به دلیل نقص یا انسداد، مواد خارجی یا نشتی باعث خرابی یاتاقان می شود. بنابراین طراحی یا انتخاب مناسب ترین دستگاه های آب بندی و همچنین انتخاب اقدامات روانکاری مناسب با توجه به شرایط کاری ضروری است. دستگاه های آب بندی را می توان با توجه به ساختار آنها به انواع غیر تماسی و تماسی تقسیم کرد. آنها باید شرایط زیر را داشته باشند:

بدون اصطکاک بیش از حد (تولید گرما)
نگهداری آسان (به خصوص نصب و استقرار آسان)
کمترین قیمت ممکن

آشنایی با انواع دستگاه های آب بندی:
دستگاه آب بندی بدون تماس
یک دستگاه آب بندی بدون تماس، متشکل از یک شیار روغن، زبانه و شیار، اصطکاک را از بین می برد زیرا هیچ نقطه تماسی با شفت وجود ندارد. این دستگاه ها از فاصله نزدیک و نیروی گریز از مرکز استفاده می کنند و به ویژه برای عملیات با سرعت بالا و دمای بالا مناسب هستند.
این نوع آب بند دارای بیش از سه شیار در شکاف باریک بین شفت و روکش صندلی است و معمولاً با سایر دستگاه های آب بندی ترکیب می شود به جز مواردی که با روغن کاری گریس در سرعت های چرخشی کم استفاده می شود.پیشگیری از آلودگی را می توان با پر کردن شیار با گریس کلسیمی (گریس فنجانی) با قوام 150 تا 200 بهبود بخشید.
فاصله بین شفت و روکش صندلی باید تا حد امکان کم باشد. مسافت های پیشنهادی به شرح زیر است:
عرض (2 تا 5 میلی متر)
عمق (4 تا 5 میلی متر)
زبان از نیروی گریز از مرکز برای پاشیدن روغن و کثیفی استفاده می کند. جریان هوا تولید می کند که با پمپاژ از خروج روغن و کثیفی جلوگیری می کند. در بسیاری از موارد از این دستگاه همراه با سایر دستگاه های آب بندی استفاده می شود.
یک زبانه نصب شده در داخل صندلی، یک عمل پمپاژ داخلی را فراهم می کند که از نشت روان کننده جلوگیری می کند. و هنگامی که در بیرون نصب می شود، عملکرد پمپ خارجی از آلودگی گریس جلوگیری می کند.
یک زبانه فلپر کثیفی و گرد و غبار را با نیروی گریز از مرکز از بین می برد.
اجکتور روغن از نوع زبانه ای است. یک لبه یا حلقه شفت حلقوی از نیروی گریز از مرکز برای جلوگیری از فرار روانکار استفاده می کند.



سیم پیچ محوری با عملکرد روانکاری
یک شیار فاصله درگیری بین شفت و صندلی را فراهم می کند.مناسب ترین نوع برای جلوگیری از نشت روان کننده با سرعت چرخش است.
اگرچه شیار محوری به دلیل نصب آسان محبوبیت بیشتری دارد، اما اثر آب بندی در شیار شعاعی بهتر است.
شیار تراز در یاتاقان های خود تراز استفاده می شود.
در مورد کانال های محوری و تراز، صندلی یا روکش صندلی باید شکافته شود.
برای بهبود اثر آب بندی دستگاه، شکاف کانال را با گریس پر کنید.
سطوح شیار دستگاه آب بندی پیشنهادی در جدول زیر آورده شده است:
قطر شفت، فاصله شعاعی، فاصله محوری
50 میلی متر یا کمتر، 0.25 تا 0.4 میلی متر، 1 تا 2 میلی متر
بیش از 50 میلی متر، 0.5 تا 1 میلی متر، 3 تا 5 میلی متر
دستگاه آب بندی تماس
این نوع با تماس انتهای خود با شفت اثر آب بندی ایجاد می کند و از لاستیک مصنوعی، رزین مصنوعی یا نمد ساخته می شود. مهر و موم روغن لاستیک مصنوعی محبوب ترین هستند.

لیست کامل عملکردهای قسمت روغن بند:

نام توابع
لبه آب بندی از خروج مایع از طریق تماس با محور چرخان جلوگیری می کند. (سطح تماس لبه آب بند با شفت باید همیشه پر از گریس باشد تا لایه روغنی در آن باقی بماند)
لبه آب بندی و فنر الاستیک فشار صحیحی را بر لبه آب بندی برای حفظ تماس پایدار ایجاد می کند.فنر فشار صحیحی را روی لب ایجاد می کند و چنین فشاری را برای مدت طولانی حفظ می کند.
سطح بیرونی مهر و موم روغن را روی صندلی محکم می کند و از نشت مایع از سطح جفت جلوگیری می کند. (در یک روکش فلزی یا روکش لاستیکی محصور شده است)
محفظه (درب) مهر و موم را تقویت می کند
لبه کناری از ورود آلاینده ها جلوگیری می کند. (در بسیاری از موارد فضای بین لبه مهر و کناره مهر پر از روغن است)
هنگامی که از دستگاه آب بندی در محیط کاری کثیف استفاده می شود یا انتظار ورود آب وجود دارد، توصیه می شود که دو سیل روغنی با هم ترکیب شوند یا فضای بین دو لبه آب بند با روغن پر شود.

مهر و موم مورد استفاده در یک محیط کاری کثیف
مواد آب بندی مناسب دارای خواص متفاوتی هستند. بر این اساس، همانطور که در جدول زیر نشان داده شده است، سرعت لبه و دمای مناسب بسته به ماده متفاوت است. بنابراین با انتخاب مواد مناسب می توان از مهر و موم نه تنها روان کننده ها، بلکه برای آب بندی مواد شیمیایی مانند الکل، اسیدها، بازها و ... نیز استفاده کرد.

اگرچه اغلب از دستگاه‌های دارای نمد نمدی استفاده می‌شود، اما توصیه می‌شود آن‌ها را با نمدهای روغنی لاستیکی جایگزین کنید، زیرا استفاده از نمد نمدی به شرایط زیر محدود می‌شود:

محافظت در برابر گرد و غبار سبک
سرعت مجاز لبه: حداکثر 5 متر بر ثانیه
دستگاه های آب بندی تماسی شامل مهر و موم های مکانیکی، حلقه های اورینگ و واشر غیر از مواردی که در اینجا توضیح داده شده است.حرف
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.