پایپ لاین

۱۰ بازديد
سیستم های لوله کشی توسط یک سری اتصالات به هم متصل و منشعب می شوند.

بسته به کاربرد مورد انتظار، انواع مختلفی از اتصالات لوله، شکل ها، اندازه ها و مواد مختلف موجود است. جنس اتصالات معمولاً با جنس لوله یکی است و مواد رایج اتصالات عبارتند از: فولاد ضد زنگ، فولاد کربن، مس، برنج، پلاستیک، پی وی سی و ....

اندازه اتصالات با توجه به روش اتصال به لوله، کمی کوچکتر، بزرگتر یا هم اندازه تعیین می شود. انواع اتصالات لوله مانند لوله در صنایع مختلفی مانند صنایع نفت و گاز، صنایع آب و فاضلاب و ... مورد استفاده قرار می گیرد و بسته به صنعتی که در آن مورد استفاده قرار می گیرد مشخصات آنها متفاوت است.

روش صحیح نصب و آب بندی اتصالات بسیار مهم است. لازم است بسته به سیال عبوری از لوله، نوع لوله و اتصال، دما و فشار سیال و اهمیت آب بندی در سیستم، بهترین راه برای اتصال لوازم، شیرها و اتصالات انتخاب شود. باید مهر و موم لازم روی آن زده شود.

چرا از ارتباطات استفاده می کنیم؟

انواع مختلفی از اتصالات لوله (Fittings) در سیستم لوله کشی برای اهداف مختلف استفاده می شود که در زیر به چند نمونه از آنها اشاره می شود:
پایپ لاین
اتصال دو یا چند لوله یا شیلنگ مختلف به یکدیگر
اتصال اجزای مختلف سیستم لوله کشی به سیستم اصلی
اتصال لوله ها به دستگاه ها و تجهیزات مختلف مانند پمپ ها، تجهیزات تصفیه و غیره.
تغییر جهت جریان سیال و سیستم لوله کشی
جریان سیال را حفظ یا تنظیم کنید
انسداد یا بستن لوله
چند نمونه از اتصالات رایج و پرکاربرد عبارتند از:

زانویی، سه راهی، چهار راه، نازل، افزایش، کلاهک، اتصال انتهایی مهره اتصال و ... در ادامه این مقاله در مورد انواع اتصالات لوله، استانداردها، کاربرد و نحوه استفاده توضیح کاملی داده خواهد شد.خرید اینترنتی شیر پروانه ای ابرو
انواع اتصالات لوله

زانو
زانویی یکی از مهمترین اتصالات مورد استفاده در سیستم های لوله کشی است. از این اتصالات برای تغییر مسیر لوله ها استفاده می شود. زانوها معمولاً دارای انواع 90 درجه و 45 درجه هستند که می توانند جریان را در سیستم لوله کشی با توجه به زوایای ذکر شده تغییر دهند.

کاهش آرنج زمانی استفاده می شود که دو لوله متصل به آرنج هم اندازه نباشند. در واقع، زانویی کاهنده دارای اندازه های ورودی و خروجی متفاوتی است که سر کوچکتر آن به لوله کوچکتر متصل است.

شعاع زانو در واقع شعاع دایره است و بخشی از آن دایره است. دو نوع زانویی وجود دارد: شعاع کوتاه و شعاع بلند که در نوع اول، شعاع زانویی برابر با قطر اسمی لوله است و در نوع دوم، شعاع زانویی 1.5 برابر قطر اسمی است. از لوله برای برخی از سیستم های لوله کشی از جمله سیستم های انتقال پودر و ذرات معلق، به منظور اطمینان از نظم و جلوگیری از افت فشار زیاد در مسیر جریان که باعث تشکیل رسوب و انسداد کانال می شود، لازم است شعاع زانویی 10 برابر قطر اسمی در نظر گرفته شود. لوله.اندازه زانوها با توجه به ابعاد لوله متفاوت است و اندازه آنها معمولاً بر حسب قطر خارجی زانو و NPS بیان می شود. نوع زانوها به طور کلی به نوع لوله بستگی دارد. بسته به شرایط مختلف سیستم، سیالات عبوری از لوله و ابعاد و فشار خط لوله، می توان از روش های مختلف زانویی را به لوله وصل کرد که برخی از این روش ها عبارتند از: اتصال رزوه ای، اتصال فلنج، نری و مادگی. اتصال، اتصال فشار حرارتی، اتصال چسب و...

سه راه و چهار راه
هدف از استفاده از Tee and Cross ایجاد یک شاخه در مسیر خط لوله است. معمولاً در مواردی که بخواهیم انشعاب را از لوله اصلی جدا کنیم که دو راه به خط لوله اصلی و راه سوم به انشعاب وصل می شود از سه راهی استفاده می شود.



خروجی سوم از سه راهی می تواند قطر کوچکتر یا بزرگتر از دو خروجی موازی داشته باشد و همچنین می تواند عمود بر خط اصلی خط لوله یا با زاویه 45 از خط اصلی باشد.

اتصالات جاده ای دارای چهار کانال جریان مختلف هستند که زاویه 90 درجه را تشکیل می دهند. این اتصالات شامل سه ورودی و یک خروجی و یا بالعکس یک ورودی و سه خروجی می باشد.همچنین گاهی از مسیر اصلی لوله دو انشعاب گرفته می شود. بسته به کاربری مورد انتظار سیستم می توان در مسیر هر یک از خروجی ها یک شیر تعبیه کرد تا میزان جریان عبوری از هر شاخه را کنترل کرده و در صورت لزوم مسیر آن را مسدود کند.

کاهنده ها
در بین انواع اتصالات لوله از کاهنده برای اتصال دو لوله با اندازه و مقطع متفاوت استفاده می شود. هنگامی که جریان از سمت بزرگتر وارد این اتصالات می شود، در هنگام خروج از سمت کوچکتر در معرض افت فشار و افزایش سرعت قرار می گیرد و برعکس، اگر از سمت باریکتر وارد شود، در معرض افزایش فشار و افزایش فشار قرار می گیرد. کاهش سرعت در هنگام خروج

کاهنده ها دو نوع دارند: کاهنده متحدالمرکز و کاهنده خارج از مرکز. نوع متحدالمرکز با هر دو لوله به صورت متحدالمرکز نصب می شود و به تدریج قطر آن کاهش می یابد که می تواند باعث تجمع هوا، ایجاد پدیده کاویتاسیون و آسیب به سیستم شود. در نوع کاهنده خارج از مرکز، یک لبه کاهنده دقیقاً موازی لبه دو لوله است و قطر فقط در یک طرف کاهنده و به صورت غیر تدریجی و غیر همگن کاهش می یابد.در این نوع کاهنده امکان تجمع هوا و کاویتاسیون وجود ندارد. یکی از معایب این کاهنده ها ایجاد افت فشار و تلاطم بیشتر در مسیر جریان است.

کاهنده ها به طور گسترده ای در سیستم های پنوماتیک، سیکل های تبرید (نوع خاص اجکتور) و صنایع شیمیایی استفاده می شوند. این اتصالات در اندازه های مختلف موجود بوده و دارای انعطاف پذیری عملیاتی بالایی در سیستم لوله کشی می باشد.

جفت
کوپلینگ نوعی کوپلینگ است که برای اتصال دو لوله هم اندازه استفاده می شود. این نوع اتصالات آب بندی مناسبی ایجاد کرده و میزان نشتی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. کوپلینگ ها زمانی که یک لوله خورده یا آسیب دیده است برای تعمیر نشتی سیستم استفاده می شود. همچنین به جای اتصالات جوشی یا فلنجی برای اتصال دو لوله استفاده می شود.

نوع اتصال کوپلینگ ها معمولا رزوه ای است. کوپلینگ ها در تمام سایزهای لوله موجود هستند و شامل ABS، برنج، برنج، نیکل کروم، فولاد گالوانیزه، فولاد کربن، فولاد ضد زنگ، پلاستیک، پی وی سی و غیره می باشند.


اتصال اتحادیه
ارتباطات یکپارچه تقریباً همان ساختار اتحادیه ها را دارد، با این تفاوت که اتحادیه ها را می توان به راحتی در هر زمان از سیستم جدا کرد، در حالی که این برای کوپلینگ ها چندان آسان نیست.نوع اتصالات نر و ماده است، بنابراین به راحتی می توان آنها را از یکدیگر جدا کرد. به طور کلی روی این اتصالات از پوشش گالوانیزه استفاده می شود تا از خوردگی روی آنها جلوگیری شود.

اولین تماس اولت
اتصالات Olet زمانی استفاده می شود که اتصالاتی با اندازه های مناسب برای کاربرد مورد نظر وجود نداشته باشد. اگر اندازه لوله های ورودی و خروجی متفاوت است، باید از اولی استفاده شود. حروف اول انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

جوش لب به لب
جوش سوکت اولت
نخ های علیا
اولت آرنج
اولئات نوک پستان
اولئات جانبی
جارو جغد
اولیت لب


دوشاخه و پوشش دهید
از کلاهک ها برای مسدود کردن مسیر جریان استفاده می شود. مسدود کردن مسیر به این دلیل اعمال می‌شود که گاهی با ایجاد تغییراتی در چیدمان لوله‌کشی و ساخت یک سیستم جدید، لازم است برخی از مسیرهای سیستم قدیمی یا به اصطلاح کور بسته شوند. همچنین هنگام انجام تعمیرات و بررسی ها در سیستم باید مسیر لوله را مسدود کرد تا جریان جریان نداشته باشد، در این موارد استفاده از روکش ها ضروری است.نوع اتصال کلاهک دوشاخه و لوله معمولاً رزوه ای یا نر و ماده است که درپوش اتصال لوله نر و ماده می باشد. درپوش ساختاری مشابه پلاگین دارد، با این تفاوت که درپوش لوله مادگی و لوله نر است.

هیاهو هیاهو
بوش برای اتصال دو لوله با اندازه های مختلف استفاده می شود. بوش ها معمولاً ساختاری رزوه ای دارند. ساختار بوشینگ ها متراکم تر از کاهنده ها است. به طور معمول، بوش ها برای اتصال سیستم های انعطاف پذیر و لوله های پلاستیکی به لوله های فلزی استفاده نمی شوند. بوش ها در مواد مختلفی مانند برنج، مس، نیکل، کروم، فولاد گالوانیزه، فولاد کربن، فولاد ضد زنگ، پلاستیک، پی وی سی و غیره موجود هستند.

لب
فلنج نوعی اتصال بین اجزایی مانند لوله ها و انواع اتصالات لوله، اتصالات و شیرها می باشد. این قطعات دسترسی آسان برای تمیز کردن، بازرسی یا تنظیم سیستم لوله کشی را فراهم می کنند. فلنج ها معمولاً جوشی یا پیچی هستند. اتصالات فلنجی با اتصال دو فلنج به هم و واشر بین آنها برای آب بندی و جلوگیری از نشتی ایجاد می شود.

فلنج ها در مواد مختلفی مانند فولاد ضد زنگ، چدن، آلومینیوم، برنج، برنز، پلاستیک و غیره تولید می شوند.اما رایج ترین ماده ای که برای ساخت فلنج استفاده می شود، فولاد کربنی با سطوح ماشین کاری شده است. استاندارد ASME B16.5 ابعاد و انواع فلنج های مختلف را توضیح می دهد.


.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.